Tartsd velünk az irányt!

Tehergépkocsi-vezető, kamionsofőr

Tehergépkocsi-vezető, kamionsofőr

FEOR:
841700
Foglalkozási terület:
Közlekedés és szállítás
Képzés típusa:
Egyéb képzés (Árufuvarozó, -szállító, Gépjárművezetői Képesítési Igazolvány)

Bevezető

Részt venne Kamion Európa-bajnoksági futamon?

Nemcsak versenyautók és raliautók körében rendeznek futamokat, de kamionokkal is igen komoly szinten versenyeznek. Az első bajnoki futamot 1985-ben Angliában, Doningtonban rendezték. Néhány évvel később már direkt erre a célra épített kamionokkal álltak rajthoz a versenyzők. Ebben a versenyszámban is időmérő edzéseken dől el a rajtsorrend, egy-egy verseny pedig kb. fél óráig tart – ehhez igazítják a körök számát. Nálunk, a Hungaroringen is rendeznek Kamion Európa-bajnoksági futamot, a magyar kamionsofőrök pedig rendkívül jól szerepelnek e versenyeken az utóbbi években.
 
Tudja-e, hogy a kamionok esetében mit hívunk nyeregnek?
Kamionnak általában a pótkocsival rendelkező tehergépkocsikat nevezzük. A kamionok alapját egy erős fémváz adja, azon található mind a vezetőfülke, mind a motornak megfelelő, úgynevezett meghajtó-struktúra. Ezen túl kialakításra került a rakomány számára egy több száz légköbméteres hely – ez a pótkocsik esetében meg is kétszereződik. A tehergépkocsit és a pótkocsit összekötő szerkezet a nyereg, amely át is veszi a rátámaszkodó teher súlyának egy részét.

Foglalkozás-bemutató film

Foglalkozás jellemzői

A tehergépkocsi vezető, kamionsofőr munkájának célja, hogy a megrendelt árukat eljuttassa a megfelelő célállomásra. Ehhez ismernie kell, és be kell tartania a belföldi és külföldi közlekedési szabályokat a forgalomhoz való alkalmazkodással. A szállítmány minőségéért, mennyiségéért is felelősséget vállal a szállítmányozás folyamata alatt. A sikeres és biztonságos munkavégzés érdekében a tehergépkocsi vezető, kamionsofőr figyelemmel kíséri a jármű műszaki állapotát, ha szükséges, megjavítja az apró hibákat, vagy gondoskodik a kocsi biztonságos műszaki állapotba hozataláról. Munkáját jellemzően alkalmazottként végzi egy szállítmányozási cégnél.

Melyek a jellemző feladatok, tevékenységek ennél a foglalkozásnál?

A tehergépkocsi vezető, kamionsofőr benzin vagy dízel üzemű járművet vezet, áruszállítási céllal bel- és külföldi útvonalakon. Munkavégzésének része ezen túl, a rakomány átvételéről, a biztonságos szállításról, a megrendelőnek történő átadásról történő gondoskodás. Munkája során fő tevékenységei a következők:

  • Vezeti a tehergépjárművet, kamiont. Ismeri és betartja a hazai, nemzetközi közlekedési szabályokat, valamint a biztonsági előírásokat és utasításokat.
  • Megszervezi a rakodást. Dokumentumok alapján átveszi a szállítmányt és megszervezi az áruk elhelyezését a rakodóterületen.
  • Rögzíti a rakományt. Gondoskodik a rakomány biztonságos rögzítéséről annak érdekében, hogy az előtte álló út során, rossz útviszonyok mentén is sikeresen eljuttassa azt a célállomásra.
  • Gondoskodik a rakomány leszállításáról. A tehergépkocsit a rendeltetési helyre vezeti, a rakományt károsodásoktól mentesen átadja a célállomáson a megrendelőnek.
  • Dokumentációs feladatokat lát el. Vezeti az útinaplót, díjszámfejtést, pénzt kezel és elszámol. Ezeknek a nyilvántartásait és egyéb adminisztrációit hiánytalanul és szabályosan kitölti.
  • Ellenőrzi a tehergépjármű, kamion műszaki állapotát. A tehergépjármű, kamion működési zavarait, hibáit meghatározza, a kisebb hibákat megjavítja, vagy gondoskodik a szükséges szervizelésről.

Milyen anyagokkal, eszközökkel kell dolgozni?

A tehergépkocsi vezető, kamionsofőr elsődleges munkaeszköze maga a jármű, amelyet vezet. A színvonalas munkavégzés érdekében további eszközöket, berendezéseket használhat:

  • tachográf kártya – a pihenési és vezetési idők ellenőrzéséhez;
  • rakományrögzítők: pl. hevederek, oldalmagasítók, ponyvák, hálók;
  • tájékozódás és kapcsolattartás eszközei, berendezései: többek között GPS helymeghatározó, navigációs készülék, telefon,
  • járműjavításhoz szükséges szerszámok: hidraulikus emelő, kerékkulcsok, villáskulcsok, csavarhúzók, feszítővasak stb.
A munkavégzés fontos része az adminisztrációs tevékénység, az úti okmányok és a szállítólevél vezetése, jellemzően kézírással, tollal.

Hol végzi a munkáját?

A tehergépkocsi vezető, kamionsofőr munkája váltakozó helyű és sok utazást igénylő. Munkavégzése elsősorban a gépkocsi vezetőfülkéjében történik. A vezetőfülke legtöbbször igen szűk, zárt terület, mely saját fűtéssel és a járművek többségében légkondicionálóval is rendelkezik. A járműről leszállva a szakember megfordulhat irodában, raktárban és pihenőhelységben is. A le-felrakodások alkalmával a szabadban is tartózkodik.

Milyen munkaidő beosztásban dolgozik?

A tehergépkocsi vezető, kamionsofőr munkaideje többnyire többműszakos, folyamatos munkarend szerint dolgozik. Előfordulhat hétvégi, ünnepnapi munkavégzés is, ha a termék célállomásra juttatása ezt megkívánja. A biztonságos közlekedés szabályait figyelembe véve – melyre a tachográf ad információt a tehergépjármű vezető, kamionsofőr számára – napi 10 órás vezetésnél több nem ajánlott.

Milyen környezeti ártalmakkal, veszélyekkel járhat a munkavégzés?

A munka során a tehergépkocsi vezető, kamionsofőr szervezetét különféle ártalmak, veszélyek érik:

  • baleseti kockázat nemcsak a közúti balesetek lehetősége miatt fenyegeti. Megsérülhetnek a magasból való leesés miatt, a rakomány kezelése, rakodása vagy a pótkocsik össze- és szétkapcsolása során;
  • veszélyes anyagok hatása érheti ilyen anyagok szállítása során;
  • kedvezőtlen időjárási körülményekkel, magas és alacsony hőmérséklettel kell szembenézniük;
  • fennállhatnak a hosszan tartó ülőhelyzetből eredő kockázatok. A régebbi típusú járműveken a kényelmetlen vezetőfülkékben végzett tartós ülőmunka eredményeképpen hátproblémáik alakulhatnak ki;
  • fertőző betegségek kockázatát jelentheti a – higiéniai, étkezési és egészségügyi – létesítmények és szolgáltatások hiánya;
  • rezgésterhelés, rázkódás, zaj elsődlegesen a nem megfelelő útviszonyok miatt léphet fel.
A teherfuvarozásban, különösen a nemzetközi teherfuvarozásban használt tehergépkocsik, kamionok egyre fejlettebb, a vezetést segítő járműbiztonsági berendezésekkel vannak felszerelve, a vezetőfülkék egyre kényelmesebbek, korszerű az ergonómiai kialakításuk, klímaberendezéssel, megfelelő zaj és rezgéscsillapítással rendelkeznek. Emiatt a gépjármű vezetőjét érő kockázatok is jelentősen csökkentek. 

Milyen fizikai és pszichikai nehézségek adódnak a munka során?

A tehergépkocsi vezető, kamionsofőr munkaidejének a jelentős részét ülve tölti. A kormány, a jelzőkarok és a pedálok kezelése a karok, a kéz és a lábfejek folyamatos használatát igényli. A közlekedési szabályok betartása és a forgalom folyamatos nyomon követése figyelemösszpontosítást és koncentrációs készséget követel. Vezetéskor kiemelt fontosságú a gyors reakciókészség. A figyelem elkalandozása könnyen balesetek forrása lehet.

Pszichikai nehézséget a következő munkával járó jellegzetességek okozhatnak:
  • a vezető nemcsak magáért és járművéért tartozik felelősséggel, hanem a szállítmány épségéért is;
  • az időkényszer foglalkozási eredetű stresszhez, helytelen étkezési szokásokhoz, alváshiányhoz, túlságosan rövid szünetekhez és fokozott fáradtsághoz vezethet;
  • a fáradtság általános egészségügyi problémát jelent a közúti fuvarozásban;
  • a hosszú munkaórák, a magányos munkavégzés és a családtól és barátoktól való távollét szintén a közúti fuvarozási ágazat jellemző vonásai;
  • a közúti fuvarozási ágazat erősen versenyjellegű, egyre nagyobb a munkaterhelés, és a gépjárművezetőkre fokozódó nyomás nehezedik.
Ezekből adódóan be kell tartani a kötelezően előírt pihenőidőket. Fontos tehát figyelni arra, hogy jusson idő a fizikai pihenésre és a szellemi feltöltődésre egyaránt, mert így kerülhetők el a munka jellegéből származó nehézségek.

A munkavégzés során kikkel kerül kapcsolatba?

A tehergépkocsi vezető, kamionsofőr jellemzően önállóan látja el fuvarozói tevékenységét. Munkája során azonban kapcsolatba kerül közvetlen munkatársaival, valamint:

  • vezetőjével;
  • rakodókkal;
  • diszpécserrel;
  • raktárossal;
  • az ellenőrzési hatóságok szakembereivel.

Munkaerő-piaci helyzet

Hogyan alakult az átlagkereset a foglalkozás esetén?

A tehergépkocsi vezető, kamionsofőr átlagkeresete Magyarországon havi bruttó 151.000 forint. Az átlagkereset ebben a szakmában a közelmúlt adataihoz képest nem változott jelentősen. Tapasztalattól, életkortól, illetve a munkáltató földrajzi elhelyezkedéstől függően alakul a szakemberek országos átlagkeresete, továbbá befolyásolja az alkalmazó cég nagysága, a tulajdonosi köre, de a beszélt nyelvek száma is. Ezek alapján a kereset havi bruttó 129.000-180.000 forint között mozoghat havonta az országos átlagot tekintve.

Rövidtávú előrejelzés a foglalkozás iránt mutatkozó keresletről

Az előrejelzések azt mutatják, hogy a tehergépkocsi vezető, kamionsofőr továbbra is sokak által vágyott szakma. Jövőben a kereslet és kínálat arányában jelentős változás nem prognosztizálható. A sikeres elhelyezkedéshez, illetve a sok megrendelőhöz történő hozzájutás érdekében mindenképpen javasolt idegen nyelv elsajátítása, a minél szélesebb körű szakmai és technológiai ismeretek és az aktuálisan megjelenő új – közlekedési, fuvarozási – szabályok lehető leggyorsabb elsajátítása.

Követelmények

Milyen kompetenciákra van szükség ehhez a foglalkozáshoz?

A tehergépkocsi vezető, kamionsofőrnek felelősséggel és fokozott figyelemmel kell végeznie a munkáját, hiszen az utakon történő közlekedés, a nagy forgalom ezeket megkívánja. Az elvárt elméleti és gyakorlati járművezetői, valamint műszaki ismeretek mellett a következő képességekkel, készségekkel fontos rendelkezni ezen a szakterületen:

  • Felelősségtudat, mert munkája során mind az adott áruért, mind a közlekedés biztonságért felel;
  • Figyelem, a közutakon való biztonságos közlekedés esetén, még ha a munka időnként egyhangú is lehet;
  • Térbeli gondolkodás, amely elengedhetetlen a tájékozódáshoz, a forgalom ritmusához való alkalmazkodáshoz, a gépjárművel való manőverezéshez, a rakodáshoz;
  • Kitartás, amely segítség az egész napos, esetenként monoton munkavégzéséhez;
  • Idegen nyelvi kompetencia, hogy az országhatáron túli fuvarok esetében is jól eligazodjon, akár a közlekedési táblák, akár a munkakapcsolatok tekintetében.
Ezeken túlmenően hasznos lehet az emlékezet, hogy meg tudjon jegyezni és pontosan fel tudjon idézni akár nagy mennyiségű, összetett információt is. A fizikai erőnlét, a fizikai terhelés, fáradtság elviselése, kezelése érdekében szükséges ennél a szakmánál.

Milyen egészségügyi követelményeket támaszt ez a foglalkozás?

A tehergépkocsi vezető, kamionsofőr munka sikeres gyakorlásához megfogalmazott egészségügyi elvárások elsősorban a munka jellegéhez kapcsolódnak:

  • ép hallás - a vészhelyzetek időben történő felismerése miatt;
  • jó látás, ép színlátás és térlátás - a közlekedési helyzet és a jelzések folyamatos figyelemmel kísérése, a biztonságos követési távolság megítélése érdekében;
  • jó mozgáskoordináció a végtagokat (kéz, kar, lábfej) illetően - a vezetéshez, a termékek rendezéséhez, pakoláshoz;
  • erős fizikum - a folyamatos terhelés jó elviseléshez,
  • gyors reakciókészség - a változó forgalmi helyzetek felméréséhez.
Annak, aki ezen a pályán szeretne dolgozni, előzetes egészségügyi alkalmassági vizsgálaton kell megfelelnie.
Veszélyes anyag szállítását végző, valamint a 7500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó, közúti közlekedési szolgáltatást végző tehergépkocsi, vontató, nyerges vontató és járműszerelvény vezetéséhez pályaalkalmassági vizsgálat szükséges. A vizsgálat célja annak megállapítása, hogy a gépjárművezető:
  • rendelkezik-e azokkal az egyéni pszichológiai jellemzőkkel, amelyek szükségesek a biztonságos járművezetési tevékenységhez, a közlekedési helyzetekhez való alkalmazkodáshoz, a járművezetés közben jelentkező terhelés elviseléséhez;
  • rendelkezik-e a jármű biztonságos vezetéséhez szükséges észlelési, döntési és cselekvési képességgel;
  • képes-e elsajátítani a járművezetéshez szükséges ismereteket és készségeket.
A sikeres egészségügyi szűrés alapján a jelentkező megkapja a hivatásos jogosítvány tulajdonosok EÜ2-es egészségügyi kategóriát, melyet minden évben meg kell újítani.

Milyen tantárgyakban kell eredményesnek lenni?

A tehergépkocsi vezető, kamionsofőr munkához szükséges ismeretek elsajátítását segíti, ha a pályázó alapvető ismeretekkel rendelkezik a következő tantárgyakban:

  • környezetismeret – például a szállított áruk jellemzőinek megismerése miatt;
  • társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek – a hazai és nemzetközi szállítmányozás, közúti közlekedés jogi és gazdasági vonatkozásainak ismeretéhez;
  • földrajz – a megfelelő tájékozódáshoz.

Milyen érdeklődési irányultság szükséges ehhez a foglalkozáshoz?

A tehergépkocsi vezető, kamionsofőr szakma végzéséhez ideális érdeklődésű emberek számára fontos, hogy munkájuknak belátható időn belül kézzel fogható, látható eredménye legyen. Szívesen foglalkoznak gyakorlati problémák megoldásával, azok kivitelezésével, amihez örömmel használnak eszközöket, berendezéseket, sőt, akár saját testi erejüket is. Fontosnak tartják továbbá, hogy jól meghatározott keretek között, pontos szabályok alapján végezhessék munkájukat és biztonságot jelent számukra, ha tisztában vannak teendőikkel, pontosan tudják, meddig terjed felelősségük, hatáskörük. 

  • Tárgyias
  • Megvalósító

Mi jellemző a Tehergépkocsi-vezető, kamionsofőr munkájára?

Személyközpontú (0%)
(0 - 100)
Tárgyias (100%)
Csoportos (5%)
(5 - 95)
Önálló (95%)
Végrehajtó (100%)
(100 - 0)
Irányító (0%)

Mennyire illik hozzád?

Képzés

Milyen képzés szükséges a foglalkozás betöltéséhez?

Képzés neve: Árufuvarozó, -szállító, Gépjárművezetői Képesítési Igazolvány

A Gépjárművezetői Képesítési Igazolvány (GKI) tanfolyami formában szerezhető meg. 

Milyen iskolai előképzettségre van szükség?

Az árufuvarozó tevékenység végzéséhez szükséges Gépjárművezetői Képesítési Igazolványt (GKI) az általános iskola nyolc évfolyamának elvégzése után, „C” kategóriás jogosítvány birtokában lehet megszerezni. A „C” kategóriás jogosítvány megszerzéséhez előfeltétel:

  • betöltött 21. életév;
  • „B” kategóriás - személygépkocsi vezetésére jogosító – jogosítvány;
  • egészségügyi alkalmassági vizsga;
  • PÁV II. pályaalkalmassági vizsga megléte.

Hol és mennyi ideig kell tanulni?

Tehergépkocsi-vezetői jogosítvánnyal rendelkező tehergépkocsi-vezetők árufuvarozó, szállító tevékenységet abban az esetben végezhetnek, ha a Nemzeti Közlekedési Hatóság Központi Hivatala által szervezett elméleti és gyakorlati vizsgát sikeresen letették, és megszerezték a Gépjárművezetői Képesítési Igazolványt.

Milyen tantárgyakat kell tanulni?

A Gépjárművezetői Képesítési Igazolvány megszerzését biztosító tanfolyamon három témakör ismeretanyagát sajátítják el a vizsgához:

  • a biztonsági szabályokon alapuló ésszerű vezetés;
  • előírások alkalmazása;
  • egészségügyi, közúti közlekedési és környezeti biztonság, szerviz, logisztika.
A gyakorlati vizsgán a jelöltek valós közlekedési helyzetben, járműveken adnak számot megszerzett vezetési és biztonságtechnikai készségeikről. 

Milyen lehetőségeket nyújt ez a végzettség? Milyen karrierút áll előttünk, ha ezt a foglalkozást választjuk?

A Gépjárművezetői Képesítési Igazolványt megszerző szakembereknek lehetőségük van elhelyezkedni a következő munkakörökben:

  • árufuvarozó (gépkocsivezető);
  • áruszállító (gépkocsivezető);
  • áruterítő gépkocsivezető
  • autómentő;
  • bútorszállító fuvarozó;
  • dömpervezető;
  • mobilkönyvtár járművezetője;
  • teherfuvarozó.

Rokonfoglalkozások

Ehhez a foglalkozáshoz hasonló, azonos érdeklődési területhez tartozó egyéb foglalkozások:

Tájékozódási lehetőségek

Speciális tájékozódási lehetőségek a szakmáról:

  • www.mkfe.hu- Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete
  • www.mlszksz.hu- Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége
  • www.fuvosz.com- Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége
  • Nyakasné: Szállítmányozás II. Magyar Közlekedési Kiadó. 2002.
  • Erdélyi: Közúti Szállítmányozás. Magyar Szállítmányozok Szövetsége. 1996.
  • Baráth: Fuvarozás Jog. Műszaki Kiadó. 2010.
 
Ajánlott honlapcímek, kiadványok pályaválasztáshoz:
  • www.palyaorientacio.munka.hu– a Nemzeti Pályaorientációs Portál honlapja: pálya-, szakmaválasztást segítő kérdőívekkel, keresőkkel, foglalkozás-bemutató anyagokkal
  • www.nive.hu– a Szakképzési és Felnőttképzési Igazgatóság honlapja: megtalálható a hatályos Országos Képzési Jegyzék és a szakképzésekhez tartozó Szakmai és Vizsgakövetelmények listája
  • www.ec.europa.eu/ploteus/home_hu– a PLOTEUS (PortalonLearningOpportunitiesthroughout European Space) az európai tanulási lehetőségekről informál
  • www.scholarship.hu– a Magyar Ösztöndíj Bizottság honlapja: Információ külföldi ösztöndíjakról
  • www.kozlonyok.hu/nkonline/index.php– Magyar Közlöny (elektronikus megjelenés): szakképzéssel kapcsolatos hatályos jogszabályok
  • 200 x Szép szakma (MFPI 2010, letölthető kiadvány: www.fovpi.hu/palyavalasztas/kiadvanyok/200xszep_szakma)
 
Ajánlott honlapcímek, kiadványok munkaerő-piaci információkhoz:
  • https://vmp.munka.hu- a Nemzeti Munkaügyi Hivatal Virtuális Munkaerőpiac Portálja: álláskeresési oldal munkaadók és munkavállalók számára
  • www.munka.hu– a Nemzeti Munkaügyi Hivatal honlapja: foglalkoztatáshoz kapcsolódó információk, Munkaügyi Központok elérhetősége
  • www.ksh.hu– a Központi Statisztikai Hivatal honlapja, számtalan adat, információ, kimutatás többek között a munka világával kapcsolatban
  • Foglalkozások Egységes Osztályozási Rendszere – FEOR-08 (www.ksh.hu/osztalyozasok_feor_menu)
  • www.hrportal.hu– hírek, információk, kalkulátorok a HR világából, Munka törvénykönyve
  • www.karrierplusz.hu- a hvg Karrier Plusz kiadvány online verziójának elérhetősége
  • www.ec.europa.eu/eures/home.jsp?lang=hu– az európai állás- és tanulmányi lehetőségekkel kapcsolatos információk felkutatását megkönnyítő portál
 
Mi jelenti a kihívást a munkában?
„Hosszú idő volt, mire a nejem, aztán a gyerekek hozzászoktak, hogy hol vagyok, hol nem vagyok. De mit tegyek, hogy ha én útközben érzem legjobban magam?! Vannak útvonalak, főleg belföldön, amit már szinte csukott szemmel is vezethetnék, éppen ezért a külföldi fuvarokat élvezem jobban. Időm nincs szétnézni persze az adott országban, de valami benyomásom mindig keletkezik a táj, az út menti szállások, a megrendelőkkel való találkozás során. Leghosszabb utam Törökországba vezetet, 4 napon át mentem, na azért az elég fárasztó volt, meg egy idő után kényelmetlen is, de a folyamatos figyelem ilyekor se lankadhat – láttam én már szörnyű kamionos baleseteket! A zene mindig segít: ha fáradok, beteszek valami jó rockosat!” – mesélte Mihály, kamionsofőr.

További érdekességek

Tudja-e, mi köze a dromedárnak a kamionhoz?

A dromedár egy napjainkban már kevéssé ismert kamiontípus. A nevét onnan kapta, hogy az ilyen típusú tehergépkocsiknál a vezetőfülke mögött egy kisebb rakodótér is helyet kap, így, mint a dromedár egy púpja, oda is lehet rakodni. A tehergépkocsi vezetők, kamionsofőrök számára ez a megoldás több helyet adott, saját csomagjaikat is oda tették, valamint a pihenőjüket is gyakran ott töltötték, fekvő helyzetben.

Ön szerint mi az a HU-GO?

Hazánkban 2013-ban vezették be a 3,5 tonnát meghaladó össztömegű járműveket terhelő útdíjat – ennek neve a HU-GO. Ez az útdíj tartozik fedezni egyrészről az útépítési, bővítési és fenntartási költségeket, másrészről pedig a jármű által keltett környezeti ártalom, például a zaj, a por, a levegőszennyezés miatt keletkező kiadásokat. Az útdíj a megtett kilométertől, a jármű súlyától, tengelyszámától és a napszaktól is függ. Ezeket az adatokat a járműben elhelyezett, GPS-sel rendelkező készülék rögzíti.

Hallott már a „gördülő országútról”?

A kamionok és más, „nehézsúlyú” szállító járművek okozzák elsősorban az utak minőségének romlását. Rongálásukat több módon lehetne csökkenteni, de ezek nagy része negatívan befolyásolná a gazdaságosságot. Másik – és járható út – a kamionforgalom részleges átterelése a vasútra. A németek kitalálták a Roll-La - Rollende Landstrasse = gördülő országút -rendszert, amely szerint a kamion az induló állomás közelében feláll a vasúti kocsira, majd a célállomás közelében lehajt és az országúton éri el végcélját.

Vissza az listához