Tartsd velünk az irányt!

Logisztikai ügyintéző

Logisztikai ügyintéző

FEOR:
362327
Foglalkozási terület:
Gazdaság, kereskedelem és marketing
Képzés típusa:
Szakképzés ()

Bevezető

Ön szerint ki koordinálja a gyári hibás termékek megsemmisítését?

A logisztikai tevékenység egyes cégeknél egy-egy területre összpontosul, míg mások a logisztikai feladatok széles skáláját végzik. A logisztika foglalkozik az áru, vagy alapanyag beszerzéstől a raktározáson át egészen a vevőig történő szállításig, sőt még az esetleges utólagos reklamációkezelést is a logisztikus szakemberek intézik. A logisztika fő területei: beszerzés, alapanyag ellátás, csomagolás, elosztás, készletgazdálkodás, raktározás, szállítás, anyagmozgató, rendelés feldolgozás, visszáru kezelés, selejtezés.
 
Mit gondol, mi a logisztika célja?
A cég áruellátása és termékmozgatása akkor lesz sikeres, ha a folyamatok hatékonyak, és optimális költségen történnek. Tehát az árut a lehető leggyorsabban, legalacsonyabb költségek mellett a lehető legjobb minőségben szükséges beszerezni és mozgatni. A hatékony munkafolyamatok kialakítása és a költséghatékonyság a legjobb minőség elérése mellett a logisztikus munkájának egyik fő célja.

Foglalkozás jellemzői

A logisztikai ügyintéző az őt foglalkoztató vállalat – pl. termelő vállalat, feldolgozó üzem, kereskedelmi vállalkozás – működéséhez szükséges anyagbeszerzési és mozgatási feladatokat koordinálja. Biztosítja a szükséges alap- és nyersanyagokat, eszközöket, berendezéseket, ezek cégen belüli elosztását, valamint szervezi a kész termékek vásárlókhoz történő szállítását. Támogatja a logisztikai vezető munkáját, elvégzi a logisztikai folyamatokhoz kötődő adminisztrációs feladatokat, mint például a vevői rendelések kezelése, számlák, fuvarlevelek kiállítása. Munkája nagyon fontos részét képezi a kollegákkal, vevőkkel és partnerekkel történő kapcsolattartás. Tisztában van a piaci helyzet alakulásával, a versenytársak tevékenységével, és a piaci trendekkel.

Melyek a jellemző feladatok, tevékenységek ennél a foglalkozásnál?

A logisztikai ügyintéző a cég logisztikai és értékesítés támogatási tevékenységében vesz aktívan részt. Szervezi, és felügyeli az árubeszerzést és árumozgást, kapcsolatot tart az ügyfelekkel és beszállítókkal, tevékenységét dokumentálja.  Ehhez kapcsolódó feladatai:

  • Adatbázist vezet, kimutatásokat készít. Kialakítja, folyamatosan ellenőrzi a vevő-, ügyfél-, és szállítói adatbázisokat. Munkáiról is adatbázist vezet, meghatározott időközönként kimutatást készít, támogatja a döntéshozatalt.
  • Részt vesz a termelés- és készlettervezési folyamatokban. A vevői igények és a logisztikai lehetőségek alapján visszajelzést ad a tervezésért felelős kollegáknak. A gyártási és értékesítési tervek alapján végzi az alapanyag- és árubeszerzést.
  • Ajánlatokat kér, anyagot, eszközt rendel. A beszállítóktól árajánlatokat kér alapanyagokra, termékekre, és szolgáltatásokra, azokat értékeli, majd javaslatait felettese elé terjeszti. Jóváhagyás esetén megrendeli a szükséges termékeket.
  • Kezeli a vevői rendeléseket, felügyeli a gyártást és a szállítást. Hozzá érkeznek be a vevői megrendelések, amiket továbbít a gyáraknak, raktáraknak, illetve visszaigazolást küld a vevőknek a várható szállítási időpontról és egyéb kondíciókról. Megbizonyosodik arról, hogy az ügyfél a visszaigazolt időpontban kapta-e meg a megrendelt terméket.
  • Elvégzi a raktári tevékenységhez szükséges feladatokat. Kezeli a raktári informatikai rendszereket, abban rögzíti az árubeszerzéssel és árumozgatással kapcsolatos adatokat, mint például egy új termék bevételezése.
  • Adminisztrációs feladatot lát el. A szerződéseket, ajánlatokat lefűzi, elkészíti a szükséges nyomtatványokat (fuvarlevél, számla, vámpapírok, egyéb engedélyek).
  • Reklamációt kezel. Esetleges vevői elégedetlenség vagy egyéb kár esetén kezeli a megrendelői reklamációkat.
  • Kapcsolatot tart a hatóságokkal. A logisztikai szabályozásnak, törvényeknek megfelelően a hatóságok részére jelentéseket készít, engedélyeket kér – például behajtási engedélyigénylés, vagy a szállítmányok adatainak lejelentése az adóhatóság felé.

Milyen anyagokkal, eszközökkel kell dolgozni?

A logisztikai ügyintéző a logisztikai folyamatok szervezéséhez és adminisztrációjához, valamint a kommunikációhoz kapcsolódó eszközökkel dolgozik.

  • számítógép megfelelő programokkal, internetkapcsolattal;
  • dokumentumok: formanyomtatványok, szerződések;
  • kézikönyvek: jogszabályok, szállítmányozási kézikönyvek, útmutatók;
  • irodatechnikai eszközök: toll, papír, fénymásoló, nyomtató, szkenner, számológép;
  • telefon, mobiltelefon, fax.

Hol végzi a munkáját?

A logisztikai ügyintéző jellemzően zárt térben, irodában dolgozik. A partnerekkel, ügyfelekkel történő személyes találkozások helyszíne is saját, vagy ügyfele irodája. Esetenként előfordulhat, hogy a hatóságoknál személyes ügyintézésre van szükség, ez külső helyszínen, de szintén zárt térben történik.

Milyen munkaidő beosztásban dolgozik?

A logisztikai ügyintéző jellemzően normál munkarendben, hétfőtől péntekig átlagosan heti 40 órát dolgozik, de a munkaidő beosztás az őt alkalmazó cég munkarendjétől függ. Bizonyos esetekben előfordulhat, hogy hétvégi, vagy esti munkavégzésre is szükséges lehet, jellemzően telefonos ügyelet formájában.

Milyen környezeti ártalmakkal, veszélyekkel járhat a munkavégzés?

A logisztikai ügyintéző munkájánál baleseti lehetőséggel nem kell számolni. A munkavégzés során a következő ártalmak, veszélyek érhetik:

  • látáskárosodást, fejfájást okozhat a monitor előtt végzett munka;
  • mozgásszervi panaszokat okozhat a tartós ülőmunka;
  • az emberekkel történő személyes találkozás miatt fokozottan ki vannak téve (vírusos, bakteriális) fertőzésveszélynek.

Milyen fizikai és pszichikai nehézségek adódnak a munka során?

A logisztikai ügyintéző többnyire ülő testhelyzetben történő könnyű fizikai megterheléssel járó szellemi munkát végez. A huzamos ülés következtében mozgásszervi panaszok (nyak-, hát-, derékfájás, ízületi problémák) előfordulhatnak. A számítógép folyamatos használata a látásfunkciók mellett, a kéz és az ujjak használatát igényli. Munkája állandó figyelemösszpontosítást követel meg, gyakran a határidők szorításában kell teljesítenie, anyagi felelősség terhe mellett, ami nagy pszichés igénybevételt jelent:

  • fáradtság a fokozott figyelem, pontosság miatt, valamint mivel egyidejűleg több dologra is kell figyelni;
  • stressz a pénzügyi és szakmai felelősség miatt; 
  • a folyamatos kommunikáció is stresszforrás lehet.
A pszichikai nehézségek okozta negatív hatások pihenéssel, kikapcsolódást jelentő szabadidős tevékenységekkel csökkenthetők.

A munkavégzés során kikkel kerül kapcsolatba?

A logisztikai ügyintéző munkája miatt szerteágazó kapcsolati hálóval rendelkezik. Közvetlen vezetője és kollegái mellett munkája során kapcsolatban áll:

  • megrendelőkkel, ügyfelekkel;
  • logisztikai (szállítmányozási, fuvarozó) cégek képviselőivel;
  • fuvarosokkal, raktári alkalmazottakkal;
  • hivatalos szervek képviselőivel.
Ezen kívül rendszeres kapcsolatban áll a beszállítókkal, akiktől a munkához szükséges anyagokat, eszközöket szerzi be. Kapcsolatot tart szakmai érdekképviseleti szervekkel is.

Munkaerő-piaci helyzet

Hogyan alakult az átlagkereset a foglalkozás esetén?

A logisztikai ügyintéző átlagkeresete havi bruttó 258.000 Ft. Az országos átlagot tekintve ez a kereseti sáv havi bruttó 170.000 Ft és 340.000 Ft között mozog, ami az elmúlt években nem mutatott jelentősebb változást. A kereset függ az életkortól, szakmai tapasztalattól, attól, hogy melyik régióban dolgozik, illetve nagyban befolyásolja, hogy milyen típusú, méretű, forgalmú cégnél dolgozik.

Rövidtávú előrejelzés a foglalkozás iránt mutatkozó keresletről

A logisztika egy folyamatosan fejlődő, változó ágazat, amire a kereskedelmi ügyletek számának növekedésével és az áruforgalom területi terjeszkedésével mindenképp szükség van. Ezért a foglalkozás iránti kereslet a gazdasági fejlődés növekedése esetén enyhe növekedést fog mutatni, melynek során azért főként a kiemelkedő teljesítményt nyújtó szakemberek elhelyezkedési esélyei javulnak. Éppen ezért a szakmai tapasztalatok minél szélesebb körben történő megszerzése, a munkakört érintő trendek követése, valamint az idegen nyelvek ismerete egyre inkább elvárás az állások elnyeréséhez.

Követelmények

Milyen kompetenciákra van szükség ehhez a foglalkozáshoz?

A logisztikai ügyintézőnek a munka sokoldalúsága miatt szerteágazó képességekkel kell rendelkeznie:  

  • Probléma megoldási képesség, hiszen a munka során, rendszeresen adódnak váratlan helyzetek, problémák, amiket gyorsan, és eredményesen kell kezelni;
  • Szervezőképesség, mert a szakember fő feladata az áruforgalom megszervezése, a logisztikai folyamatok összehangolása;
  • Önállóság, hiszen sokszor gyorsan, egyedül kell döntéseket hoznia, megtalálni a legmegfelelőbb megoldást;
  • Kommunikációs képesség, a megrendelőkkel, kollegákkal, és a partnerekkel történő kapcsolattartáshoz;
  • Konfliktuskezelés, stressztűrés, hogy hatékonyan tudja kezelni a munkájából adódó feszültséget, és az esetleges konfliktusokat;
  • Csapatmunka, mivel a hatékony munkához a megbízóval, saját kollegáival, az üzleti partnerekkel és a hatóságokkal történő együttműködés elengedhetetlen.
Mindezek mellett, mivel a logisztikai ügyintéző feladatai nagy részét számítógépen végzi, nélkülözhetetlen a digitális kompetencia. A munka anyagi, és szakmai felelősséggel jár, ezért fontos, hogy a szakember rendelkezzen felelősségtudattal, munkáját pontosan, és figyelmesen tudja végezni. Az idegen nyelvi kommunikáció a nemzetközi logisztikai feladatok lebonyolításában és a külföldi partnerekkel történő kapcsolattartásban segít.

Milyen egészségügyi követelményeket támaszt ez a foglalkozás?

A logisztikai ügyintéző szakma gyakorlásához a szakemberrel szemben támasztott egészségügyi követelmények az emberekkel történő kommunikációhoz és a tartós ülő munkavégzéshez kapcsolódnak:

  • gerinc épsége – a tartós ülőmunka miatt;
  • ép mozgásrendszer – mivel időnként állással, járással járó munkatevékenységet végez, mint pl. a szállítmányok ellenőrzése vagy a leltározás;
  • ép karok, kezek, és ujjak – a számítógép használatához, a papírok rendezéséhez;
  • ép látás – a számítógép használatához, adminisztrációs feladatok végzéséhez;
  • ép hallás és tiszta beszéd – a megbízókkal, kollegákkal történő kommunikációhoz.
A munkakör átszervezésével, egyéni, sérülés-specifikus módosításával, speciális eszközök bevezetésével mozgás-, látás-, és hallássérültek is végezhetik a feladatok egy részét. Meghatározó, hogy a mozgás-, látó-, ill. hallórendszer mely része, mikor, és mennyire károsodott, és ez milyen mértékű funkciócsökkenést okoz.

Milyen tantárgyakban kell eredményesnek lenni?

A logisztikai ügyintéző fő feladatai az áruforgalom szervezése, és a kommunikáció köré csoportosulnak. A munkakört választók számára az alábbi tantárgyakban való jártasság ajánlott:

  • társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek – a jogszabályok ismeretéhez, és a gazdasági összefüggések megértéséhez;
  • földrajz – a szállítási lehetőségek felismerése érdekében;
  • matematika – a számítási feladatok elvégzése, árajánlatok készítése, a kereskedelmi, forgalmi mutatók és a költségek megértése során szükséges.
Munkájának szerves részét képezi a kapcsolattartás, így szerencsés, ha jártas a kommunikáció - magyar nyelv és irodalom területén és legalább egy idegen nyelvet is jól beszél.

Milyen érdeklődési irányultság szükséges ehhez a foglalkozáshoz?

A logisztikai ügyintéző munka végzéséhez ideális érdeklődési irányultságú emberek olyan helyzetekben érzik jól magukat, ahol mindig van megoldandó feladat, szívesen vállalják a szervező szerepet, és mozgósítanak másokat a cél elérése érdekében, ugyanakkor fontosnak tartják, hogy jól szervezett keretek között, szervezetten végezhessék munkájukat. Örömet jelent számukra a gyakorlati problémák megoldása, és ha a munkájuknak belátható időn belül látható eredménye van. Szívesen dolgoznak utasítások alapján, de képesek önállóan is ellátni feladataikat.

  • Irányító
  • Tárgyias
  • Megvalósító

Mi jellemző a Logisztikai ügyintéző munkájára?

Személyközpontú (30%)
(30 - 70)
Tárgyias (70%)
Kültéri helyszínen (10%)
(10 - 90)
Beltéri helyszínen (90%)
Gyakorlatias (83%)
(83 - 17)
Gondolatokra irányuló (17%)

Mennyire illik hozzád?

Képzés

Milyen képzés szükséges a foglalkozás betöltéséhez?

Szakképesítés neve és OKJ száma:
Logisztikai ügyintéző (54 345 01)

Az logisztikai ügyintéző munkakör betöltéséhez legjellemzőbben a logisztikai ügyintéző emeltszintű szakképesítés megszerzése szükséges.

Milyen iskolai előképzettségre van szükség?

A logisztikai ügyintéző szakképzés megkezdésének feltétele az érettségi végzettség megléte.

Hol és mennyi ideig kell tanulni?

A Logisztikai ügyintéző szakképesítés iskolarendszerű szakképzésben, Kereskedelem ágazati szakközépiskolában az érettségi után 1 év alatt, gimnáziumban, illetve más ágazatban szerzett érettségi után 2 év alatt szerezhető meg. Iskolarendszeren kívüli felnőttképzésben, tanfolyami keretek között szintén megszerezhető, ebben az esetben a képzés óraszáma 960-1440 óra között változhat. A képzés során 60%-ban elméleti oktatás folyik, míg a képzés 40%-át gyakorlati munkahelyen (pl. kereskedelmi egységekben) tölti a képzésben résztvevő, ahol a gyakorlati ismereteket sajátíthatja el.

Milyen tantárgyakat kell tanulni?

Az ágazati szakmai érettségi végzettség megszerzéséhez rendelhető tantárgyak az áruforgalom tervezéséhez, irányításához, elemzéséhez, az áruforgalom lebonyolításához, valamint a marketinghez kapcsolódnak. Főbb modulok, tantárgyak, témakörök:

• Marketing;
• A logisztika ügyintéző feladatai;
• Szállítás, fuvarozás, szállítmányozás;
• Termelési és nagykereskedelmi raktározás.

Milyen lehetőségeket nyújt ez a végzettség? Milyen karrierút áll előttünk, ha ezt a foglalkozást választjuk?

A logisztikai ügyintéző munkakörben a szakember logisztikai tevékenységeket tervez, lebonyolít le, támogatja a logisztikai rendszerrel kapcsolatos vezetői munkát. Jellemzően az alábbi munkakörökbe várják szívesen:

  • Anyag logisztikus;
  • Anyaggazdálkodó, anyagbeszerző;
  • Beszerző;
  • Készletfelügyelő;
  • Logisztikai ügyintéző;
  • Árufuvarozói ügyintéző;
  • Fuvarozási ügyintéző;
  • Szállítmányozási ügyintéző;
  • Fuvarbonyolító;
  • Fuvarszervező.
Aki szakmai tudását szeretné tovább mélyíteni, annak egy felsőoktatási intézmény nemzetközi gazdálkodás alapszakán van rá lehetősége.
 

Tájékozódási lehetőségek

Speciális tájékozódási lehetőségek a szakmáról:

  • www.mle.hu – Magyar Logisztikai Egyesület
  • www.mlbkt.hu – Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság
  • www.logisztika.com – Logisztikai Portál
  • Dr Szegedi: Ellátási lánc menedzsment, Kossuth Kiadó Zrt. 2012.
  • Dr. Nyakasné Tátrai: Szállítmányozás I-II. Magyar Közlekedési Kiadó, 2002.
  • Magyar Szállítmányozói és Logisztikai Szolgáltatók Szövetsége: Nemzetközi Szállítmányozás 1-4. Magyar Közlekedési Kiadó. 2002.
 
Ajánlott honlapcímek, kiadványok pályaválasztáshoz:
 
Ajánlott honlapcímek, kiadványok munkaerő-piaci információkhoz:
  • www.munka.hu – a Nemzeti Munkaügyi Hivatal honlapja: foglalkoztatáshoz kapcsolódó információk, Munkaügyi Központok elérhetősége
  • https://vmp.munka.hu/ - a Nemzeti Munkaügyi Hivatal Virtuális Munkaerőpiac Portálja: álláskeresési oldal munkaadók és munkavállalók számára
  • www.ksh.hu – a Központi Statisztikai Hivatal honlapja, számtalan adat, információ, kimutatás többek között a munka világával kapcsolatban
  • Foglalkozások Egységes Osztályozási Rendszere – FEOR-08 (www.ksh.hu/osztalyozasok_feor_menu)
  • www.hrportal.hu – hírek, információk, kalkulátorok a HR világából, Munka törvénykönyve
  • www.karrierplusz.hu/ - a hvg Karrier Plusz kiadvány online verziójának elérhetősége
  • www.ec.europa.eu/eures/home.jsp?lang=hu – az európai állás- és tanulmányi lehetőségekkel kapcsolatos információk felkutatását megkönnyítő portál
 
 
Mi jelenti a kihívást a munkában?
„Nagyon szeretem a munkámban, hogy változatos, nincs két egyforma nap. Egy-egy új feladat megoldása óriási sikerélmény, ugyanakkor épp ez az, ami sokszor a kihívást is jelenti. Mivel a logisztikai folyamat igazi csapatmunka, több résztvevő, cég folyamatainak összefonódása, ha valahol probléma adódik, az hatással van mindenki más munkájára, ami végül súlyos problémákhoz vezethet. Ilyen egy késve érkezett alapanyag szállítmány, ami felborítja a gyártási folyamatot, vagy egy jármű meghibásodása. Fontos ilyenkor, hogy a problémát időben észleljük, és gyors, mindenki számára kedvező megoldást találjuk. Ehhez persze a szakmai ismeretek és a jó szervezőkészség mellett szükséges a partnerekkel ápolt jó kapcsolat is.” – mesélt munkájáról Éva, logisztikai ügyintéző.

További érdekességek

Tudja-e, mit nevezünk ellátási láncnak?

Az ellátási lánc a nyersanyag kitermeléstől egészen az áru vevőhöz történő kiszállításig tart, és magában foglalja az ezek közötti logisztikai részfolyamatokat, mint a beszerzés, gyártás, raktározás, szállítás. A cégen belüli anyagáramlási folyamatokat belső ellátási láncnak hívjuk, míg több, egymással együttműködő cég ellátási láncát integrált ellátási láncnak nevezzük. 

Ön szerint miért fontos a termékek megfelelő csomagolása?

A csomagolást először is a termék jellemzőinek megfelelően kell kiválasztani –gondoljunk csak a törékeny termékekre. Emellett figyelembe kell venni azt is, hogy mennyi ideig, és milyen módon fogjuk szállítani, mekkora sérülésveszélynek, milyen hőmérsékletnek, nedvességnek van kitéve az áru a szállítás során. Fontos, hogy figyeljünk a biztonságra is, tehát, hogy a csomag megfelelően le legyen zárva, és ne lehessen nyomtalanul kinyitni. Van azonban még egy tényező, amire érdemes figyelni, ez pedig a csomagolóanyag térkitöltése. Ha egy terméket túl nagy dobozba csomagolunk, a doboz nagy része üres marad. Így egy ilyen dobozokkal teli rakomány szállításakor a szállítmány nagy része levegő, ami semmilyen szempontból nem nevezhető költséghatékonynak.

Hallott már a Gigalinerekről?

A Gigalinerek 25 méternél is hosszabb, akár 44 tonnás óriáskamionok. Jelenleg még nincsenek forgalomban, egyelőre Németországban tesztelik őket. A teszt várhatóan 2016-ig tart majd. Az újgenerációs kamionok előnye, hogy másfélszer több rakomány fér el bennük, mint a hagyományos kamionokban, így használatukkal csökkennének a fuvarozási költségek. Ráadásul, mivel így kevesebb kamion használatára lenne szükség a közutakon, a károsanyag-kibocsátás mértéke is csökkenne használatukkal.

Mit gondol, mennyi utast fogadott 2014-ben a Dubai Nemzetközi repülőtér?

A Dubai Nemzetközi repülőtér 71 millió fős 2014-es forgalmával elérte maximális kapacitását. Mivel a jelenlegi repülőtér már nem alkalmas további bővítésre, a város másik repülőterének jelentős bővítését tervezik, mely akár évi 120 millió utas kiszolgálását is lehetővé tenné. Gondoljunk csak bele, mekkora feladat egy ilyen reptéróriás logisztikai folyamatainak megtervezése, irányítása, kivitelezése? A nagy forgalmú repülőtereken óramű postossággal kell, hogy működjön a csomagszállítás, az utasok beszállítása, a repülőgépek előkészítése, ellátása üzemanyaggal és az utasok kényelmét szolgáló felszerelésekkel, mint a tisztálkodó szerek, takarók, élelmiszerek. Komoly logisztikai csapatok dolgoznak a nap 24 órájában, hogy minden olajozottan működjön.

Munkaadók mondták

Vissza az listához