Tartsd velünk az irányt!

Étterem üzletvezető

Étterem üzletvezető

FEOR:
133204
Foglalkozási terület:
Vendéglátás és turisztika
Képzés típusa:
Szakképzés ()

Bevezető

Tudja, mi mindenre kell figyelemmel lennie egy étterem üzletvezetőjének?

Az étterem-üzletvezető munkája akkor sikeres, ha visszatérő és elégedett vendégei vannak, és emellett az étterem hasznot termel. Ehhez jó kapcsolatot kell ápolnia munkatársaival, valamint a vendégekkel, és tudnia kell, hogy milyen szempontok ösztönzik őket arra, hogy az étterembe visszatérjenek – ételek fajtái, minősége, ára, hangulat. Elengedhetetlen a beszállítókkal való jó együttműködés is, azaz a legmegfelelőbb alapanyagok felkutatása, hogy a vendégek által fogyasztott ételek és italok tökéletesek legyenek.
 
Mit gondol, életünk mely területeire van hatással a vendéglátás?
A vendéglátóipar, melynek egyik legfontosabb részét az éttermek képviselik, a gazdaság egyik meghatározó pillére. Működésével munkahelyeket teremt, javítja az infrastruktúrát, fejleszti az étkezési kultúrát, megkönnyíti a háztartási munkát, jó ételfogyasztási körülményeket teremt, ápolja a magyar konyha hagyományait és növeli a társadalom komfortérzetét.

Foglalkozás-bemutató film

Foglalkozás jellemzői

Az étterem üzletvezetője az étterem jó színvonalú napi működéséért felelős. Az étterem tulajdonosainak érdekeit képviselve az ő feladata kialakítani és működtetni az éttermet. Az ott dolgozók hatékony vezetésével célja, hogy az étterembe látogatók nagyszerű gasztronómiai élményben részesüljenek, és elégedettségüket azzal fejezzék ki, hogy másoknak is ajánlják az éttermet, illetve maguk is visszatérnek. A kellemes légkör és magas színvonalú kiszolgálás mellé párosult finom ételek és az étterem üzletvezetőjének üzleti érzéke mindaz, ami ahhoz kell, hogy egy étterem gazdaságosan működjön. 

Melyek a jellemző feladatok, tevékenységek ennél a foglalkozásnál?

Az étterem-üzletvezető feladata, hogy megtervezze, vezesse, ellenőrizze és koordinálja az étterem, kávéház, vagy más hasonló profilú létesítmény működését. Tevékenységei a következők:

  • Üzleti tervet készít. Elkészíti, és a tulajdonossal egyezteti az étterem üzleti tervét. Megtervezi a kínálatot, a konyhafőnökkel és a szakácsokkal összeállítja az étlapot.
  • Kommunikál a vendégekkel. Felméri és folyamatosan figyeli, mennyire elégedettek a vendégek a kiszolgálással és a kínálattal.
  • Betartja és betartatja a szabályokat. Ügyel az élelmiszer-biztonsági és higiéniai szabályok betartására, tárgyal a hatóságokkal, amennyiben erre szükség van.
  • Beosztottjait vezeti. Kiválasztja munkatársait, kialakítja a dolgozók munkarendjét és beosztását, figyeli munkavégzésüket, motiválja és képzi őket.
  • Marketingtevékenységet végez. Meghatározza az étterem külső és belső kinézetét, árakról dönt, hirdetéseket szervez.
  • Beszerzi az alapanyagokat. Megszervezi a raktározást, leltárt készít, ellenőrzi a készletgazdálkodást – figyel, hogy ne maradjon készleten olyan alapanyag, amelynek a szavatossági ideje hamar lejár.
  • Pénzügyeket intéz. Ellenőrzi a bevételt – legyen az készpénz, kártyás fizetés, vagy csekkes fizetésből származó – és kifizeti a számlákat, elemzi a forgalom alakulását.
  • Adminisztrációtvégez. Nyomtatványokat, elszámolásokat készít, nyilvántart.

Milyen anyagokkal, eszközökkel kell dolgozni?

Az étterem-üzletvezető elsősorban irodai eszközökkel dolgozik:

  • irodai, irodatechnikai berendezések – számítógép, nyomtató, telefon, fax;
  • bizonylatok, formanyomtatványok;
  • biztonsági berendezések;
  • tájékoztató és reklámanyagok.
Az étterem-üzletvezető természetesen a vendéglátás eszközeit is használja:
  • konyhai berendezések;
  • cukrászdai és kávézói berendezések;
  • pénztárgép.

Hol végzi a munkáját?

Az étterem-üzletvezető elsősorban irodában dolgozik, de munkájához kapcsolódóan az étterem összes részében megfordulhat – konyha, raktár, vendégtér –, vagy ha az étteremnek van kerthelyisége, akkor a szabadban is. Munkája a beszerzéssel összefüggő megbeszélésekhez kapcsolódóan utazással is járhat. 

Milyen munkaidő beosztásban dolgozik?

A munkaidő ebben a szakmában gyakran eltér a normál munkarendtől, és nagyban függ az adott étterem nyitva tartásától, hiszen az étterem vezetőjének sok esetben az előkészületek kezdetétől a zárásig jelen kell lennie. Gyakori az éjszakai,hétvégi, ünnepnapi munkavégzés is. 

Milyen környezeti ártalmakkal, veszélyekkel járhat a munkavégzés?

Az étterem-üzletvezető munkájára nem jellemzőek környezeti ártalmak, jelentősebb veszélyek. Kisebb kellemetlenséget okozhat néhány tényező:

  • csekély kockázatot jelenthet, hogy a hűtőkamrától a konyhán át az étterem minden részében lehet tennivalója. Ilyenkor hőingadozásból fakadó megbetegedés fordulhat elő;
  • hasonlóan csekély mértékű kockázatot a vendégekkel való folyamatos érintkezésből fakadó fertőzésveszély jelenthet.

Milyen fizikai és pszichikai nehézségek adódnak a munka során?

Az étterem-üzletvezető tevékenysége szellemi munka. A szakember sok időt tölt iratokkal, számítógéppel, ülőmunkával az irodában. Megesik, hogy éjszaka is jelen kell lennie az étteremben, ami fokozott fizikai megterhelést jelent. E tevékenységek káros hatásainak – szem fáradtsága, hosszú távú erőteljes terhelése, illetve az ülőmunkával járó elhízás, egészségtelen életmód – elkerülése érdekében a munka során fokozottan ügyelni kell a szem pihentetésére és az ülőmunka időnkénti megszakítására, illetve a munka utáni megfelelő mennyiségű mozgásra.

A szakember munkája nagyfokú koncentrációt igényel, hiszen az egész napos precíz munka mellett bármilyen nehéz, feszített helyzetben is a vendégek rendelkezésére kell állnia. A pszichikai terhelésből fakadó stressz kezelésére jó megoldás a pihenés, akár a munkát időnként megszakítva, akár munka után, és munkavégzés utáni feltöltődés, például sportolás, meditáció, üdülés.

A munkavégzés során kikkel kerül kapcsolatba?

Az étterem üzletvezető elsősorban a vendégekkel, a munkatársaival és a beszállítókkal - például hentes, zöldséges, gyümölcstermesztő - kerül kapcsolatba munkája során. Emellett ő tartja a kapcsolatot:

  • a karbantartókkal,
  • hatóságokkal,
  • hivatalokkal,
  • könyvelővel és más szakértőkkel,
  • valamint amennyiben alkalmazottként dolgozik, az étterem tulajdonosával.

Munkaerő-piaci helyzet

Hogyan alakult az átlagkereset a foglalkozás esetén?

Az alkalmazottként dolgozó étterem-üzletvezető országos átlagkeresete havi bruttó 274.000 forint. Az átlagkereset ebben a szakmában a közelmúlt adataihoz képest jelentősen nem változott. Az étterem-üzletvezető szakma átlagkeresete alapján más szakmákhoz viszonyítva a közepesen magas kereseti sávba tartozik. Az átlagkereset a szakmai tapasztalattól, életkortól, illetve a földrajzi elhelyezkedéstől, a munkáltató jellegétől - állami vagy magán, hazai vagy külföldi cég által üzemeltetett étterem - függően havi bruttó 176.000-318.000 forint között mozoghat. A vállalkozóként dolgozó étterem-üzletvezető keresete ettől jelentős mértékben eltérhet: a szolgáltatás népszerűsége, a vendégek száma és az étterem jellege nagymértékben befolyásolja a bevétel és így a kereset mértékét is.

Rövidtávú előrejelzés a foglalkozás iránt mutatkozó keresletről

A szakma iránti igény eltérő lehet az ország különböző részein. Nagyobb városokban és turisztikai célpontokban keresettebbek az étterem-üzletvezető szakemberek. Az a tény, hogy jelenleg igen népszerű ez a szakma, azaz valamivel többen akarnak elhelyezkedni e területen, mint amennyi lehetőség van, azt vetíti előre, hogy rövidtávon a valamilyen speciális képességgel, ismerettel rendelkező, nem túl frekventált helyen is kimagaslót nyújtani tudó szakemberek számára nyílik könnyebb lehetőség egy-egy vágyott állás betöltésére.

Követelmények

Milyen kompetenciákra van szükség ehhez a foglalkozáshoz?

Az étterem-üzletvezetőnek egyszerre kell nagyfokú önállósággal és együttműködő készséggel is bírnia. Az önállóság abban segíti, hogy jó vezető legyen, és döntéseket hozzon például az étterem kínálatáról, az alapanyagkészletekről, a versenyképes árakról. Együttműködnie a munkatársakkal, a vendégekkel, a beszállítókkal és a hatóságokkal kell.

  • Csapatmunka, mely által képes munkatársaival hatékonyan együtt dolgozni.
  • Számolási képesség, a bevétel ellenőrzése és a költségek számítása során.
  • Szervezőképesség, az árubeszerzéstől az alkalmazottak munkájának koordinálásán át, hogy biztosítsa az éttermi folyamatok zökkenőmentes működését.
  • Konfliktuskezelés, stressztűrés, hogy bármilyen nehéz helyzetben képes legyen higgadtan a megoldásra koncentrálni.
  • Felelősségtudat, hogy mind az ügymenet, mind a munkatársi és vendégkapcsolat is hosszú távon sikeres legyen.
  • Vállalkozói kompetencia, amellyel igyekszik az éttermet nyereségesen üzemeltetni.
  • Kommunikációs képesség.
  • Probléma megoldási képesség.
  • Figyelem.

Milyen egészségügyi követelményeket támaszt ez a foglalkozás?

Az étterem-üzletvezető szakma egészségügyi elvárásai elsősorban az irodai munkához kapcsolódnak. A szakma gyakorlásához egészségügyi alkalmassági követelményeknek való megfelelés, „Egészségügyi lap” is szükséges. Az elvárások az alábbiak:

  • ép végtagok;
  • jó látás;
  • jó hallás;
  • egészséges szív- és keringési rendszer, a munkával járó stressz miatt.
A munkakör ellátása során meg kell felelni a higiénikus ruházatra és az ápoltságra vonatkozó előírásoknak.
A munkakör átszervezésével, egyéni, sérülés-specifikus módosításával, a munkakörnyezet ergonomikus kialakításával, speciális eszközök beszerzésével, megfelelő védőeszközök használatával, mozgás- és hallássérültek számára is lehetővé válhat a munkafeladatok egy részének elvégzése. Meghatározó, hogy a mozgás-, vagy hallórendszer mely része, mikor, és mennyire károsodott, és ez milyen mértékű funkciócsökkenést okoz.

Milyen tantárgyakban kell eredményesnek lenni?

Az étterem-üzletvezető képzés megkezdéséhez a számolás, az informatika és a kommunikáció terén kell magabiztos tudással rendelkezni, emellett fontos lehet az idegen nyelvek ismerete a külföldi vendégekkel való kapcsolattartás érdekében.

  • társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek;
  • kommunikáció – magyar nyelv és irodalom;
  • matematika;
  • technika, életvitel és gyakorlat.

Milyen érdeklődési irányultság szükséges ehhez a foglalkozáshoz?

Az étterem üzletvezető szakma végzéséhez ideális érdeklődési körű emberek számára fontos, hogy jól meghatározott keretek között, pontos szabályok alapján végezhessék munkájukat. Fontosnak tartják, hogy mások számára hasznos, szolgáltató tevékenységet végezhessenek. Olyan helyzetekben érzik jól magukat, ahol mindig van megoldandó feladat, és vállalhatják a kezdeményező, irányító, szervező szerepet. Emellett fontos számukra, hogy munkájuknak belátható időn belül kézzel fogható, látható eredménye legyen.

  • Megvalósító
  • Irányító

Mi jellemző a Étterem üzletvezető munkájára?

Kültéri helyszínen (5%)
(5 - 95)
Beltéri helyszínen (95%)
Gyakorlatias (90%)
(90 - 10)
Gondolatokra irányuló (10%)
Végrehajtó (15%)
(15 - 85)
Irányító (85%)

Mennyire illik hozzád?

Képzés

Milyen képzés szükséges a foglalkozás betöltéséhez?

Szakképesítés neve és OKJ száma:
Vendéglátásszervező-vendéglős (54 811 01)

A munkakör betöltéséhez legjellemzőbben a Vendéglátásszervező-vendéglős emeltszintű szakképesítés megszerzése szükséges.

Milyen iskolai előképzettségre van szükség?

A Vendéglátásszervező-vendéglős szakképesítés megkezdhető:

  • az érettségi bizonyítvány megszerzése után, vagy
  • szakiskolában szerzett cukrász, szakács vagy pincér végzettséggel, amennyiben a szakiskolában szerzett képesítéssel betölthető szakterületen legalább 5 éves gyakorlattal és az adott szakképesítésben tett mestervizsgával is rendelkezik a jelentkező.

Hol és mennyi ideig kell tanulni?

A Vendéglátásszervező-vendéglős képzés iskolarendszerben 2 évfolyamos, melynek részét képezi szakmai gyakorlat elvégzése is.

A tanfolyami képzés során a képzési idő: 960-1440 óra, amelyben az elmélet és a gyakorlat aránya 40-60%.

Milyen tantárgyakat kell tanulni?

A Vendéglátó-üzletvezető tanfolyami képzés főbb tantárgyai a következők:

  • vendéglátó értékesítés;
  • vendéglátó marketing és kommunikáció;
  • vendéglátó termelés;
  • vendéglátó üzleti gazdálkodás;
  • vendéglátó üzleti idegen nyelv;
  • vendéglátó üzletvezetés.

Milyen lehetőségeket nyújt ez a végzettség? Milyen karrierút áll előttünk, ha ezt a foglalkozást választjuk?

A Vendéglátó-üzletvezető képzés elvégzése után betölthető munkakörök a következők:

  • csárda üzletvezetője;
  • étterem üzletvezetője;
  • éttermi igazgató;
  • kertvendéglő üzletvezetője;
  • vendéglő üzletvezetője.

Rokonfoglalkozások

Ehhez a foglalkozáshoz hasonló, azonos érdeklődési területhez tartozó egyéb foglalkozások:

Tájékozódási lehetőségek

Speciális tájékozódási lehetőségek a szakmáról:

  • http://www.mvi.hu/en/szakmai_hirek- Magyar Vendéglátók Ipartestülete
  • http://vendeglatas.lap.hu
  • http://etterem.lap.hu
  • Vaszari: Vendéglátás-marketing. Gasztrotop Kft.
  • Von Einsiedel-Spencer-Churchill: Klasszikus vendéglátás. Geopen kiadó.
  • Dr. Burkáné: Vendéglátó gazdálkodási ismeretek. Képzőművészeti kiadó. 2000.
  • Schnitta: Étlapszerkesztés. Közgazdasági és Jogi kiadó. 1966.
 
Ajánlott honlapcímek, kiadványok pályaválasztáshoz:
 
 
Ajánlott honlapcímek, kiadványok munkaerő-piaci információkhoz:
  • www.munka.hu– a Nemzeti Munkaügyi Hivatal honlapja: foglalkoztatáshoz kapcsolódó információk, Munkaügyi Központok elérhetősége
 
Mi jelenti a kihívást a munkában?
József 22 éve vezet egy, a helyiek körében népszerű kisvendéglőt, ahová egy péntek este betérve biztosan nem találunk üres asztalt. Elmondása szerint: „Munkám legnagyobb kihívása az, hogy soha nem tudom, aznap milyen kihívással szembesülök. Mindig észnél kell lenni, a dolgok lényegét meglátni, figyelni ezer apróságra. Egyik nap a hűtő romlik el, és azonnal szerelőt kell szereznem, hogy a benne tárolt húsokat ne kelljen kidobni. Még akár ugyanazon az estén előfordulhat, hogy a 25 fős társaság, akik a különtermet foglalták le, két órával korábban érkezik meg a tervezettnél és elő kell kerítenem a szakácsot, hogy időben elkészüljenek az ételek. És sorolhatnám. Persze a folyamatos pörgés fárasztó, de számomra ez egyben a szakma szépsége is, nem tudom, mit kezdenék egy szabad hétvégével.”

További érdekességek

Mit gondol, mitől érezzük jónak a kiszolgálást egy étteremben?

A jó kiszolgálás érdekében az étterem üzletvezetőjének gondoskodnia kell a következőkről: 1. A vendéglátó megjelenése mindig ápolt, tiszta legyen. 2. A vendéglátó a vendéggel legyen udvarias, előzékeny. 3. A vendéglátó törekedjen a vendég igényeinek minél alaposabb megismerésére, álljon a vendég rendelkezésére az ételek kiválasztásában. 4. A vendégek kiszolgálását minden esetben azonos színvonalon biztosítsa. 5. A vendégek agresszív módon történő fogyasztásra ösztönzése nem megengedett.

Tudja, hogy mikor nyitotta meg kapuit az első modern étterem?

Történetírók szerint a mai éttermek elődei a falatozók, borozók és utcai kifőzdék voltak. A legrégibb magyar fogadóról szóló írásos emlékek 1279-ből, Esztergomból valók. A fogadókat felkereső kora középkori utazók többnyire azt fogyasztották, amit a háziak. Goethe a 18. század vívmányaként könyvelte el, hogy étlapról rendelhet. Az első mai értelemben vett étterem Franciaországban nyílt meg 1782-ben.

Tudta-e, mit jelent az, ha egy étterem Michelin csillaggal rendelkezik?

A Michelin csillag olyan elismerés, melyet csak a legkiválóbb éttermek mondhatnak magukénak. A titokban végzett, nemzetközi ellenőrök által folytatott vizsgálatok alapján a világ éttermei közül a legnívósabbakat jelenteti meg - 1-2 vagy 3 csillaggal jelölve - ez a gasztronómiai kalauz. Az elismerés mellett természetesen üzletileg is kedvező belekerülni ebbe az elit mezőnybe, hiszen vannak, akik akár külföldről is ellátogathatnak egy Michelin-csillaggal rendelkező étterem kedvéért.

Tudja, milyen típusai vannak a vendéglátó-ipari egységeknek?

A vendéglátó-ipari üzletek fő jellemzője, hogy az alapanyagokból félkész és készételeket gyártanak a helyszínen, és ezeket nagy mennyiségben értékesítik. Az egységek típusai a következők: meleg-konyhás üzletek, például éttermek, italüzletek, cukrászdák, egyéb vendéglátóhelyek, munkahelyi vendéglátás és a zenés szórakozóhelyek.

Munkaadók mondták

Vissza az listához