Tartsd velünk az irányt!

Kerékpárszerelő

Mit kell tudni a kerékpárszerelőről?

A kerékpárszerelő kerékpárok javításával, karbantartásával, ellenőrzésével és átépítésével foglalkozik. Elsősorban kézi szerszámok segítségével, az ügyfél igényeinek megfelelően beállítja a kerékpár egyes alkatrészeit, és minden egyéb működéssel kapcsolatos problémát megold. Adott esetben a megrendelő által választott alkatrészekből új kerékpárt épít, vagy egyes alkatrészeket kicserél.

Ez a foglalkozás neked való lehet, ha…

…szeretsz kerékpározni, és érdekel a biciklik felépítése és működése. Előnyös, ha örömmel szerelsz szét és raksz össze, javítasz meg dolgokat. Ha könnyen átlátod a különböző gépek, szerkezetek működési elveit. Ha, szívesen végzel olyan munkát, melynek eredményét szinte azonnal látod (például beállítod a kerékpár fékjeit, hogy azok hatékonyabban működjenek), szeretsz a tökéletes megoldásokra törekedni, akkor jól fogod érezni magad ebben a szakmában.

Ha ezt a foglalkozást választod, akkor…

…először el kell végezned az általános iskola nyolc osztályát, majd a Kerékpárszerelő szakképesítést kell megszerezned, tanfolyami keretek között. Mivel az iskolarendszeren kívüli képzést a 16. életéved betöltését követően kezdheted el, az általános iskola elvégzése után érdemes egy műszaki középiskolában folytatnod tanulmányaidat. 

Milyen érdeklődési irányokkal kell rendelkezned?

  • Tárgyias
  • Megvalósító

Kerékpárszerelőként nagyon fontos, hogy szeress gyakorlati problémákkal és azok megoldásával foglalkozni (például egy elkopott alkatrész cseréje) és ehhez szívesen használj különböző kézi és gépi szerszámokat. Ha mindig tisztában vagy teendőiddel, és nem jelent problémát számodra a határidők és a szabályok betartása, jól fogd magad érezni munka közben.

Kerékpárszerelőként milyen tulajdonságokra van szükséged?

A kerékpárszerelői szakmában nagyon fontos a tökéletességre való törekvés, hiszen akár egy meglazult csavar is balesetet, és ezzel sérüléseket okozhat. Az alkatrészek összeszerelése, javítása és cseréje nagy pontosságot igénylő, és nem ritkán egyhangú munka, így lényeges hogy lankadatlan figyelemmel végezd ezeket a feladatokat. Ha saját vállalkozást szeretnél indítani előnyös, ha rendelkezel vállalkozói kompetenciával. Mindezek mellett a következő képességek és készségek birtokában kell lenned:

  • Kézügyesség, annak érdekében, hogy a különböző szerszámok és berendezések használata problémamentes legyen;
  • Kitartás, az aprólékos munkafolyamatok elvégzése érdekében;
  • Figyelem, hogy kellő körültekintéssel szerelhesd össze a kerékpárokat;
  • Önállóság, mert feladataid legnagyobb részét egyedül kell megoldanod;
  • Felelősségtudat, hiszen fel kell ismerned, és el kell hárítanod a balesetveszélyt jelentő meghibásodásokat;
  • Rendszerezés, hogy szakszerűen állíthasd össze a kerékpár alkatrészeit.
Milyen egészségügyi követelményeket támaszt ez a foglalkozás?

Ahhoz, hogy a kerékpárszerelő eredményesen állíthasson össze kifogástalan minőségű járműveket, a következő egészségügyi követelményeknek kell megfeleljen:

  • jó látás, megfelelő térlátás – az alkatrészek helyes összeszereléséhez, a rész egész kapcsolatok átlátásához;
  • teljes látótér – hogy semmilyen probléma ne kerülhesse el figyelmét;
  • karok, kezek ujjak épsége – az aprólékos feladatok végzéséhez, valamint a kéziszerszámok használatához.

Hallássérültek, egyéni elbírálást követően, elláthatják a munkát. Megfelelő munkaköri betanítással, egyes egyszerű résztevékenységek elvégzésére tanulásban akadályozottak is képessé tehetők.

Mi jellemző a kerékpárszerelő munkájára?
Személyközpontú (0%)
(0 - 100)
Tárgyias (100%)
Globális gondolkodásmód (10%)
(10 - 90)
Aprólékos megoldások (90%)
Gyakorlatias (100%)
(100 - 0)
Gondolatokra irányuló (0%)

Mit csinál a kerékpárszerelő?

A kerékpárszerelő a biciklik javítását, karbantartását, felújítását végzi. Munkája során a munkavédelmi és közlekedésbiztonsági előírásokat szigorúan betartja, hiszen egy hibásan beállított kerékpár komoly baleseti lehetőségeket hordoz magában. Munkája minden esetben a megrendelő érkezésekor kezdődik, utána a következő feladatokat látja el:

  • Megvizsgálja a kerékpárt. Felméri, hogy mely alkatrészek szorulnak javításra vagy esetleg cserére, és hogy milyen módszerrel javítható az adott alkatrész.
  • Szétszereli a biciklit. Kiveszi belőle a javításra szoruló alkatrészt – pl. lánc –, hogy könnyebben hozzáférhessen.
  • Kijavítja a meghibásodott alkatrészt. Ehhez különféle szerszámokat – többek között satupad, imbusz kulcs – és eljárásokat alkalmaz.
  • A javított alkatrészt visszaszereli a kerékpárba. Betartva az előírásokat.
  • Javíthatatlan kár esetén konzultál a beszállítókkal. Leadja a rendelést az új alkatrészre, és amikor az megérkezett, felszereli a kerékpárra.
  • Karbantartási feladatokat végez. Beállítja a keréknyomást, a kormányt, a fékeket, a váltót, szükség esetén meghúz csavarokat.
  • Tanácsokkal látja el az arra igényt tartókat. Szakértelmének köszönhetően pontosan ismeri a különféle célú kerékpárokba szerelhető alkatrészeket, és ezek kiválasztásakor segíti a vásárlót.

Hogyan dolgozik?

Eszközök és anyagok

Ahhoz, hogy a kerékpárszerelő munkáját a megfelelő színvonalon végezhesse, különböző szerszámokra és berendezésekre van szüksége:

  • csavarhúzó-készlet;
  • villáskulcsok;
  • fogó;
  • kalapács;
  • satupad;
  • gumileszedő;
  • hajtómű-leszedő;
  • kompresszor.

Munkája során elsősorban fémmel és műanyaggal dolgozik, a javítási munkálatokhoz gyakran használ a felületnek megfelelő ragasztót, valamint az azt igénylő alkatrészeket megolajozza.

Kivel találkozik munkája során?

Bár a kerékpárszerelő munkáját elsősorban önállóan végzi, mégis napi kapcsolatban van más személyekkel, mint például:

  • műhelyfőnök, üzemvezető;
  • üzletvezető;
  • kerékpárszerelő munkatársak;
  • eladók;
  • beszállítók;
  • megrendelők.

A kerékpárszerelő magánvállalkozást is indíthat, ilyenkor beosztottaival ápol napi kapcsolatot elsősorban, valamint a vállalkozás működéséhez szükséges hatóságokkal és a cég könyvelőjével.

Hol végzi a munkáját?

A kerékpárszerelő munkája nagy részét zárt térben, a műhelyben végzi. Itt tárolja a kerékpárok javításához, beállításához és karbantartásához nélkülözhetetlen eszközöket és berendezéseket, valamint a pótalkatrészeket. A megrendelőket esetenként irodában, üzlethelyiségben fogadja. A javított kerékpár kipróbálásakor tesz egy pár próbakört a szabadban. Ilyenkor forgalmi szituációkba kerülhet, tehát ismernie kell a KRESZ-t.

Milyen munkaidőben dolgozik?

A kerékpárszerelő munkaideje általában heti 40 óra. Munkáját jellemzően egy műszakban végzi, napi 8-10 órában. Nappali munkarendben dolgozik, hétközi munkanapokon, az éjszakai illetve a hétvégi, ünnepnapi munkavégzés csak akkor fordul elő, ha nagyon szűk határidőre kell befejeznie egy biciklit.

Milyen nehézségek adódhatnak a munkavégzés során?

A kerékpárszerelő munkája során egészségre ártalmas tényezők:

  • szerelés közben különféle kéz-, láb- és szemsérüléseket okozhat a szerszámok és berendezések nem elég körültekintő használata;
  • egyes gépi berendezések használata zajártalommal járhat;
  • a kész kerékpár kipróbálása során a forgalomban való tekerés is baleseti lehetőségeket hordoz.

A munka- és balesetvédelmi előírások betartásával, valamint megfelelő védőfelszerelés viselésével ezek a veszélyforrások csökkenthetők, kiküszöbölhetők.

A kerékpárszerelő könnyű fizikai munkát végez. Munkaidejének jelentős részét állva vagy guggolva tölti, ez komolyan megterhelheti a hátat és a gerincoszlopot. A szerszámok, berendezések használata, a kerékpár mozgatása, valamint az alkatrészek cipelése egyaránt könnyű fizikai igénybevétellel jár.

Fontos, hogy munkaidején kívül kellőképpen kipihenje magát a kerékpárszerelő, valamint rendszeresen mozogjon, így elkerülhetőek a munkavégzés okozta egészségügyi panaszok. 

Milyen képzésben kell részt venned, ha ezt a pályát választod?

Szakképesítés neve és OKJ száma: Kerékpárszerelő (31 525 01)

A munkakör betöltéséhez legjellemzőbben a Kerékpárszerelő szakképesítést kell megszerezned egy tanfolyamon, amelynek előfeltétele, hogy elvégezd az általános iskola nyolc osztályát, valamint már elmúltál 16 éves.

Ajánlott, az általános iskola elvégzését követően egy műszaki szakiskolában folytatnod tanulmányaidat és azt követően jelentkezel a fent említett tanfolyamra.

A szakmához hallás-, és értelmi sérültek részére hozzáférhető a „Kerékpárszerelő” speciális adaptált szakképesítés.

Ahhoz, hogy kerékpárszerelőként szakmád minden feladatát szakszerűen és problémamentesen végezhesd el, a következő tantárgyakban érdemes otthonosan mozognod:

  • környezetismeret – a különféle anyagok ismeretéhez;
  • technika, életvitel és gyakorlat – a munka nagyfokú precizitást igénylő folyamatainak végzése és az eszközhasználat miatt;
  • testnevelés és sport – hogy meglegyen a munkavégzéshez szükséges megfelelő fizikai erőnléted.

Képzési Útvonal

Mennyi keres átlagosan egy Kerékpárszerelő?

Minimum 118 000 Ft - Maximum 150 000 Ft

A kerékpárszerelő havi bruttó átlagkeresete hazánkban 131.000 Ft, ami elsősorban a szakmai tapasztalattól és az iskolai végzettségtől függően 118.000 és 150.000 Ft között mozoghat. Ha magánvállalkozóként saját műhellyel rendelkezel, kereseted ettől lényegesen eltérhet.

Mennyire könnyű elhelyezkedni?

A kerékpárszerelő szakmában tevékenykedők számára az elhelyezkedési lehetőségek a jövőben várhatóan növekedni fognak, a közlekedéssel kapcsolatos környezettudatosság egyre nagyobb térnyerésének köszönhetően. A munkára jellemző a szezonalitás, tekintve hogy a téli hónapokban az időjárás nem teszi lehetővé az effajta közlekedési eszközök használatát.

Milyen lehetőségeid lesznek ezzel a foglalkozással? Milyen karrierút áll előtted?

A kerékpárszerelők elsősorban kisebb kerékpárboltokban, szerelő műhelyekben vállalhatnak munkát, de lehetőség van nagyobb bicikligyárakban is elhelyezkedni, csakúgy, mint magánvállalkozást indítani.

Következő lépcsőfokként többek közt a Gépjármű- és motorkarbantartó, -javító szakképesítés is megszerezhető, itt a betölthető munkahelyek a járművek specializációjára terjednek ki:

  • Autószervizelő;
  • Autójavító;
  • Dieselmotor-szerelő;
  • Gépjármű-technikai szerelő;
  • Gumijavító és -centírozó;
  • Közúti járműszerelő.

Rokon foglalkozások

Ehhez a foglalkozáshoz hasonló, azonos érdeklődési területhez tartozó, egyéb foglalkozások:

Érdekességek

Mit gondolsz, mióta használják a kerékpárokat cirkuszi eszközként?

A monicikli –az egykerekű – használata a kerékpárok megjelenésével egy időben terjedt el a cirkuszi artisták körében. Ezek még egyedi készítésű járművek voltak, amikhez különféle biciklialkatrészeket használtak fel. Napjainkban is fontos kellékei a cirkuszi életnek, olyannyira, hogy az artistaképzőben kötelező ebből a számból is teljes értékű vizsgát tenni. A moniciklizés, mint sport a ’90-es években alakult ki, és KrisHolm nevéhez fűződik.

Szerinted mióta létezik a kerékpár?

A kerékpár 19. századi kifejlesztése után fokozatosan nyerte el mai formáját. 1839-ben KirkpatrickMacmillan találta fel a taposópedált, amely a jármű hajtását teszi lehetővé. 1861-ben alkotta meg Pierre Michaux a velocipédet, az elől nagy, hátul kis kerekű biciklit. A 19. század végén alakult ki a lánchajtás, valamint a pneumatikus gumiabroncs, amellyel még közelebb került a kerékpár mai formájához. A 20. század második felében jöttek létre a kerékpár különféle fajtái, mint a BMX vagy a mountain bike.

Tudod-e, ki alkotta meg a „kerékpár” szavunkat?

Szekrényessy Kálmán, magyar úszó, sportlap alapító, számos magyar sportklub létrehozója és a Balaton és a Boden-tó első átúszója alkotta meg „kerékpár” szavunkat, az „erőgép” szavunkkal egyetemben. Ő volt az egyik első magyar kerékpáros is. Rendkívül eseménydús élete során többek közt harcolt a porosz-francia háborúban, első magyarként úszta át a Gibraltári-szorost és a Szuezi-csatornát, és barátságot kötött Kossuth Lajossal is. Emlékét máig számos emléktábla, úszóverseny és utca őrzi.

Tudtad-e, hogy a BMX a motokrossz hatására alakult ki?

Az 1960-as évek végén, az USA-ban alakult ki a BMX, amikor már nagyon nagy népszerűségnek örvendett a motokrossz. Olyan fiatalok találták ki, akik nagyon szerettek volna motokrossz versenyeken indulni, de vagy nem érték még el az ahhoz szükséges korhatárt, vagy nem volt pénzük motorkerékpárt vásárolni. A neve is innen jön, a „B” a biciklit, az „M” a motokrosszt, az „X” pedig a kettő keresztezését jelöli. Napjainkra számos ága alakult ki, mint például a cross, a halfpipe, a street vagy a park.

Ismered a Tour de France történetét?

A Tour de France, vagy más néven a Le Tour a világ legnépszerűbb kerékpárversenye, amit 1908-ban rendeztek meg először. Az első világháború okozta szünetet követően újra megrendezték a versenyt, és 1919-ben vezették be az élen álló versenyző megkülönböztetésére a sárga trikót is. 1930-ban közvetítette élőben először a rádió, 1958-ban pedig a televízió. Az első hivatalos doppingellenőrzést 1968-ban tartották. 1986-ban haladta meg először az indulók száma a 200 főt, ami a ’90-es évek óta folyamatosan növekszik.

Munkaadók mondták

Tájékozódási lehetőségek

Ha szeretnél még többet megtudni a szakmáról:

  • Kern: Kerékpárjavítás. Cser Könyvkiadó és Ker. Kft. 2008.
  • Sidwells: A nagy kerékpárkönyv. Gabo Könyvkiadó és Keresk. Kft. 2005.

 

Honlapok, melyek segítenek neked a pályaválasztásban:

 

Kiadványok, melyek segítenek neked a pályaválasztásban:

 

Mi jelenti a kihívást a munkában?

Józseffel beszélgettünk munkája kihívásairól, aki 9 éve dolgozik kerékpárszerelőként: „Már egész kisgyerekkorom óta szerettem biciklizni, ha kellett javítgatni, szerelni. 15 évesen építettem az első biciklimet. A mai napig hihetetlenül szórakoztat minden, ami a kerékpárokkal kapcsolatos, tekerni és szerelni is egyformán szeretem őket. Az elején volt pár merészebb menetem, estem nagyokat, és szerelés közben is előfordul még ma is például, hogy becsípi a kezemet a lánc, de ha odafigyel az ember, akkor ezeknek a baleseteknek az elkerülése nem okozhat gondot. Mindig nagyon szívesen segítek azoknak, akik bejönnek az üzletbe, és kérdéseik vannak a biciklijüket illetően, folyamatosan tájékozódom is a fontosabb újításokról.”