Tartsd velünk az irányt!

Karosszérialakatos

Mit kell tudni a karosszérialakatosról?

A karosszérialakatos dolgozhat nagyobb autógyártó cégeknél vagy kisebb autószervizekben alkalmazottként, de vezetheti saját vállalkozását is. Feladata a vasból, acélból és egyéb fémekből készült lemezek, idomok, csövek megmunkálása, amelyekből tartószerkezeteket, vázakat, burkolatokat és díszítőelemeket készít. Munkájához tartozik ezeknek a szerkezeteknek a sérülése esetén (például karambolozott személygépkocsik karosszériája) az eredeti, vagy az eredetihez közeli állapot visszaállítása.

Ez a foglalkozás neked való lehet, ha…

…érdekelnek a technikai feladatokat, szívesen barkácsolsz különböző eszközökkel, javítod a környezeted meghibásodott tárgyait, kedveled az aprólékos munkákat és szereted, ha munkát eredményét gyorsan láthatod. Jól fogod érezni magad munkád során, ha szívesen veszel kezedbe villáskulcsot, csavarhúzót, vagy más szerszámot. Örülsz annak is, ha tudod, ki mit vár el tőled, legyen az a megrendelő vagy a főnököd.

Ha ezt a foglalkozást választod, akkor…

…az általános iskola nyolc osztályának befejezését követően a Karosszérialakatos középfokú szakképzést kell elvégezned, amit szakiskolában szerezhetsz meg.

Milyen érdeklődési irányokkal kell rendelkezned?

  • Tárgyias
  • Megvalósító

Ha karosszérialakatos szeretnél lenni, akkor jó, ha érdeklődsz a gyakorlati problémák megoldása iránt. Fontos számodra, hogy munkád eredménye látható legyen, és szabályok, határidők között végezhessed munkádat. Kedveled, hogy megjavíthatod az elromlott vagy deformált tárgyat, eszközt, és az újra szép, illetve jól működik.

Karosszérialakatosként milyen tulajdonságokra van szükséged?

Ahhoz, hogy karosszérialakatosként jó munkát végezhess elengedhetetlen az anyagismeret és a szakmai tudás, hiszen az autó kinézete kezed munkáját fogja dicsérni. Jó, ha még a következő tulajdonságokkal, készségekkel, képességekkel is rendelkezel:

  • Kézügyesség a fémből készült munkaelemek alakításához.
  • Technológiai, műszaki kompetencia, mert a gépeket, berendezéseket szakszerűen kell majd használnod.
  • Térbeli gondolkodás, hiszen az alkatrészeknek bonyolult térbeli formájuk van, amit fel kell majd ismerned, át kell majd tudnod alakítani.
  • Önállóság, fontos döntések meghozatala esetében, például neked kell dönteni a szerelés módjáról, a használt anyagokról és eszközökről.
  • Figyelem, mert az összeszerelés aprólékos, folyamatos és fokozott koncentrációt igényel.
  • Probléma megoldási képesség, mert minden feladat más megoldást kíván meg.

 

 

Milyen egészségügyi követelményeket támaszt ez a foglalkozás?

Milyen egészségügyi követelményeket támaszt ez a foglalkozás?

A karosszérialakatos munka közepesen nehéz vagy nehézfizikai igénybevételt jelent, nagy odafigyelés szükséges és pontos munkavégzés. Annak érdekében, hogy sikeresen ellásd majd feladataidat, az alábbi egészségügyi elvárásoknak kell megfelelned:

  • ép lábak, karok, ujjak, az anyagok, a szerszámok és a gépek kezeléséhez, beállításához;
  • egészséges szív- és keringési rendszer, jó izomzat, megfelelő fizikai erőlét, hogy a közepesen nehéz fizikai munka végzése ne okozzon gondot;
  • jó látásélesség és pontos térlátás, hogy a munkadarabot jól tudd elkészíteni és beszerelni.

Hallássérültként egyéni elbírálást követően megfelelő védőfelszereléssel és speciális eszközök alkalmazásával, pl. hallókészülékkel, gyakorolhatod a szakmát. Enyhe értelmi sérültként külön betanítással a szakma egyes részterületein dolgozhatsz.

Mi jellemző a karosszérialakatos munkájára?
Csoportos (15%)
(15 - 85)
Önálló (85%)
Globális gondolkodásmód (10%)
(10 - 90)
Aprólékos megoldások (90%)
Gyakorlatias (100%)
(100 - 0)
Gondolatokra irányuló (0%)

Mit csinál a karosszérialakatos?

A karosszérialakatos gépjármű-karosszériák hibáit javítja. Előállítja lemezekből a hiányzó részeket, és hegesztéssel, vagy más módon hozzáerősíti az eredeti részekhez. A sérült alkatrészek formáját helyreállítja, visszaállítja azok eredeti térbeli szerkezetét és helyzetét.

  • Szétszereli és megvizsgáljaa lakatosipari termékeket. Részeire szedi és áttekinti a megrongálódott darabot.
  • Műszaki rajzot készít. A sérült, hiányzó részekről, pl. autóknál tanulmányozza azok javítási szükségletét, és ezek alapján műszaki rajzot készít. Kiválasztja az alapanyagokat, meghatározza a formát, a szerkezeteket és a színeket.
  • Előállítjaa hibás, vagy hiányzó részeket.Az eltört vagy roncsolódott, cserére szoruló részeket legyártja és összeállítja a felújított terméket.
  • Előkészítitovábbi műveletekhez a beszerelt részeket. Az illeszkedő elemeket is átvizsgálja, ellenőrzi magát az illeszkedést, sorjázza az éleket.
  • Helyreállítjaa deformálódott karosszéria elemeket. Húzató pad segítségével helyreállítja az eredeti kinézetet, és elvégzi a szerkezeti elemek beállítását, ami biztosítja a hibátlan működést. Előkészíti a felületet a festésre.

Hogyan dolgozik?

Eszközök és anyagok

A karosszérialakatos elsősorban gépekkel és szerszámokkal dolgozik. Jellemzően használt eszközök a következők:

  • kézi szerszámok - pl. rajztű, körző, tolómérce, pontozó, fúró, kalapács, vágó, véső, reszelő stb.;
  • gépesített kéziszerszámok – pl. kézi villanyfúró, légfúró, légkalapács stb.;
  • gépek – pl. hegesztő berendezések, esztergapad, húzópad stb.

A karosszérialakatos különböző fémeket és azok ötvözeteit alakítja munkája során, de emellett még kenő-, szigetelő-, hűtő-, tűzálló anyagokat is alkalmaz, amit az adott alkatrész, a sérülés jellege és az alkalmazott technológia megkövetel.

 

Kivel találkozik munkája során?

A karosszérialakatos a munkáját általában önállóan végzi, de a nehezebb, bonyolultabb esetekben szüksége lehet a kollegák segítségére is. Kapcsolatot tart még:

  • azokkal a munkatársakkal, akik a befejező műveleteket végzik, pl. festők, fényezők;
  • munkahelyi vezetőkkel;
  • biztosító társaságok képviselőivel;
  • vállalkozóként a megrendelőivel, a tevékenység végzéséhez kapcsolódó engedélyező hatóságokkal és könyvelővel. 

Hol végzi a munkáját?

A karosszérialakatos munkaidejét többnyire a műhelyben tölti, de a szabadban is végezhet javításokat. Vannak magánműhelyek, ahol egy lakatosmester dolgozik, de vannak nagyobb autószerelő műhelyek is, ahol az autók egyéb sérüléseit is javítják. Ez utóbbiak jellemzően korszerűbb, modernebb és összetettebb felszereléssel vannak ellátva, mint a kisebb műhelyek.

Milyen munkaidőben dolgozik?

A karosszérialakatos munkaideje heti 40 óra, mely megegyezik a foglalkoztató cég munkaidő-beosztásával, a szerviz nyitva tartásával. A megrendelő igényeihez alkalmazkodva, a helyszíni beszerelések során megtörténhet, hogy délután vagy hétvégén kell dolgoznia, hiszen előfordulhat, hogy ügyfele csak akkor ér rá.

Milyen nehézségek adódhatnak a munkavégzés során?

A karosszérialakatos munkavégzése az alábbi ártalmakkal és veszélyekkel járhat:

 

  • zaj és vibráció éri munkavégzése során, mely a hallószerveket és az ízületeket károsíthatja;
  • balesetveszély áll fenn a kézi- és a gépi szerszámok használatakor;
  • porártalom érheti, amikor csiszolásokat végez;
  • hideg- és hőhatásnak van kitéve a szabadban végzett munka során.

Ezek a veszélyek azonban a balesetvédelmi és biztonsági előírások betartásával, a megfelelő munkavédelmi eszközök használatával kiküszöbölhetőek, hatásuk jelentősen csökkenthető.

Nehézséget jelenthet továbbá hogy a karosszérialakatos munka közepesen nehéz, illetve nehéz fizikai munka, melyet állva, meggörnyedve, vagy épp fekvő helyzetben kell végezni. A szereléseknél szükség van a fizikai erejére. Nehézséget jelenthet, hogy fokozottan kell koncentrálnia a tervezés során, hiszen adott esetben milliméteres eltérések is gondot okozhatnak a beszerelés során. A munkadarabok mozgatása, a kézi- és gépi szerszámok kezelése a kéz és a karok izmait, ízületeit veszik erősen igénybe, guggolásnál, térdelésnél a térdízületek kapnak fokozott terhelést. A munkadarab egyengetése során képződő erős hang a hallószerveket károsíthatja, az alkalmazott, párolgó oldószerek szintén károsak lehetnek az egészségre.

Fontos tehát figyelni arra, hogy jusson idő a fizikai pihenésre és a szellemi feltöltődésre egyaránt, mert így kerülhetők el a munka jellegéből származó nehézségek.

Milyen képzésben kell részt venned, ha ezt a pályát választod?

Szakképesítés neve és OKJ száma: Karosszérialakatos (34 525 06)

A szakképzés megkezdéséhez először el kell végezned az általános iskola nyolc osztályát, valamint a képzés indulását megelőzően, egészségügyi alkalmassági vizsgálaton is meg kell felelned.

Az karosszérialakatos munkakör betöltéséhez a Karosszérialakatos középfokú szakképzést kell elvégezned, amit szakiskolában 3 év alatt szerezhetsz meg.

A szakképesítést megszerezheted iskolarendszeren kívüli szakképzésben, felnőttképzésben, tanfolyami keretek között is, ahol a képzés óraszáma 960-1440 között változhat. A képzés során 30 %-ban elméleti oktatás folyik az iskolában vagy elméleti képzőhelyen, a képzés 70%-át gyakorlati munkahelyen kell eltöltened.

Ha karosszérialakatos szeretnél dolgozni, jó ha otthonosan mozogsz az alábbi tantárgyak területén:

  • technika, életvitel és gyakorlat – az alkalmazott anyagok és technológiák alapos ismerete és pontos végrehajtása miatt szükséges;
  • testnevelés és sport - hiszen jövendő szakmádhoz jó erőnlét szükséges;
  • környezetismeret.

Képzési Útvonal

Mennyi keres átlagosan egy Karosszérialakatos ?

Minimum 144 000 Ft - Maximum 215 000 Ft

A karosszérialakatos keresete országos viszonylatban, átlag havi bruttó 187.000 Ft. A havi bruttó bére 144.000-215.000 Ft között változhat, ami függ a munkahely magyarországi elhelyezkedésétől, a cég piaci helyzetétől, és természetesen függ a munkavállaló szakmai gyakorlatától.

Mennyire könnyű elhelyezkedni?

Mivel az elmúlt években emelkedésnek indult a hazai gépjárműállomány életkora, megnövekedett a karosszériahibák előfordulása is. Ebben a karambolok mellett, az autók életkorából fakadó megrongálódások is közrejátszanak. A karosszérialakatos szakemberek iránti kereslet a munkaerő-piaci barométer szerint emelkedik. Nemcsak a gyakorlott, hanem a kezdő szakemberekre is igény mutatkozik.

Milyen lehetőségeid lesznek ezzel a foglalkozással? Milyen karrierút áll előtted?

Karosszérialakatos szakképesítéssel gépkocsi szervizek karambolos műhelyeiben tudsz elhelyezkedni, de lehetőséged van gyárakban, vagy kisebb fémmegmunkáló vállalkozásoknál lakatosként, lemezlakatosként, díszletlakatosként, vagy akár darulakatosként is dolgozni.

Rokon foglalkozások

Ehhez a foglalkozáshoz hasonló, azonos érdeklődési területhez tartozó, egyéb foglalkozások:

Érdekességek

Tudod-e, milyen szerszámokkal dolgozik a karosszérialakatos?

A karosszérialakatos fémből készült karosszéria elemekkel foglalkozik, és a szokásos lakatos szerszámokon kívül a karosszéria elemek megmunkálásához, javításához speciális eszközöket, szerszámokat, gépeket is használ. Ilyen például a húzató pad, amelynek segítségével a deformálódott elemeket lehet az eredeti formájukba, helyzetükbe visszakényszeríteni. A pontos célállapot meghatározásához munkája során a szokásos mérőeszközökön kívül lézeres ellenőrző eszközöket is használ.

Szerinted mire jó a gyorsacél?

A gyorsacélokat melyek különleges ötvözetű, nagy keménységű, nagyobb vágási sebességet és hőhatást is elviselő szerszámacélok, az 1900-as évek első felében, a növelt sebességű forgácsolási igények miatt fejlesztették ki. A leginkább ismert gyorsacél szerszám a csigafúró. A csigafúrókon kívül gyorsacélból készülnek többek közt, a karosszérialakatos által is használt eszterga-, gyalu- és vésőkések. Előszeretettel alkalmazzák még automata gépek hidegalakító, térformázó és kivágó-lyukasztó szerszámaihoz.

Tudod–e, hogy már a görög istenek is foglalkoztak fémmegmunkálással?

Az i. e. VIII. század második felében Homérosz szerint Héphaisztosz kovácsisten műhelyében volt fogó, kalapács, "fújó", olvasztótégely és üllő. Ólmot és ónt öntöttek, aranyat kalapáltak, bronzot kovácsoltak, az acélt hideg vízzel edzették. Homérosz megemlíti az acélfegyvereket is.

Szerinted miért jó az önhordó kocsiszekrény?

A gépkocsik üzemanyag-fogyasztását a motor kialakítása és beállítása mellett legnagyobb mértékben a kocsi önsúlyának csökkentésével lehet pozitívan befolyásolni. A személyautóknál napjainkban alkalmazott technológia a gépkocsi vázát képező kocsiszekrényt könnyű, de nagy szilárdságú fémből készíti. Az autó elejét illetve a hátsó részét "könnyebben gyűrődő" fémből képezik ki. Ez azért szükséges, mert az esetleges ütközésnél a gyűrődő részek alakváltozása felemészti az ütközéskor fellépő és egyébként az utasokra ható erők egy részét.

Hallottál-e már csőbútorról?

Ez a bútor típus nem formájáról, hanem tartószerkezetéről kapta a nevét, ezek az elemek krómozott acélcsőből készülnek. A lakatosoknak így jóval nagyobb szerep jut ezek előkészítő munkálatai során, mint a bútorasztalosoknak. Az első darabokat Breuer Marcell magyar építész tervezte, a világháború utáni években. A csőbútor egy időben nagyon felkapott volt kis súlya és rugalmassága miatt.

Tudtad-e, hogyan alakult ki a lakatos szakma?

Fémmel már a bronzkortól, vassal az ezt követő vaskortól foglalkoztak az emberek. A feldolgozása során különféle szakmák alakultak ki, mindegyik saját, speciális tudással. Vasat önteni, kovácsolni már a kezdetektől kellett. Aztán kezdtek különválni az egyes speciális tevékenységek: fegyverkovács, patkolókovács, stb. Kora középkorban egy adott szakma vagy rokon szakmák szerint szerveződő céhek alakultak. Innen vált ki a lakatos, lakatkészítő, később ebből alakult ki a karosszériás, géplakatos, mezőgazdasági géplakatos szakma.

Munkaadók mondták

Tájékozódási lehetőségek

Ha szeretnél még többet megtudni a szakmáról:

 

Honlapok, melyek segítenek neked a pályaválasztásban:

 

Kiadványok, melyek segítenek neked a pályaválasztásban:

  • 200 x szép szakma (MFPI 2010, letölthető kiadvány: http://www.fovpi.hu/palyavalasztas/kiadvanyok/200xszep_szakma)
  • Felsőoktatási felvételi tájékoztató (Oktatási Minisztérium, Országos Felvételi Iroda) - évente megjelenő kiadvány
  • Felvi Tájoló (Educatio Társadalmi Szolgáltató Kht.) - évente megjelenő kiadvány: felsőoktatási szakok bemutatása, pályaválasztási tesztek, tanácsok, felsőoktatási rangsorok)

 

Mi jelenti a kihívást a munkában?

János, karosszérialakatos mondta: „Az ember nem is hinné, hogy egy másodpercnyi figyelem kihagyás milyen károkat tud okozni az autóban. Ide, onnan kezdve, hogy „csak” egy koccanás történt, hoznak be egészen eldeformált karosszériájú, balesetet szenvedett autókat is. Amikor nekilátok, fel kell mérnem a deformáció mértékét, és döntenem kell: melyik lenne a jó megoldás. Megkíséreljem a karosszériaelem helyreállítását, vagy inkább a cserét válasszam. Nem egyszerű, de a döntés és így az eredményért vállalt felelősség, végül mindig az enyém.”