Tartsd velünk az irányt!

Betegirányító

Mit kell tudni a betegirányítóról?

A betegirányító az egészségügy területén, szakambulanciákon dolgozik alkalmazottként. Segítségével a páciensek a lehető legnyugodtabb környezetben és a legrövidebb idő alatt juthatnak hozzá a számukra szükséges szolgáltatáshoz, vizsgálathoz, kezeléshez és információhoz. Munkája felelősségteljes: ő az első, akivel a beteg a rendelőben, egészségügyi intézményben találkozik, és ő irányítja el a betegeket a megfelelő vizsgálatok helyszínére is. Megszervezheti a további vizsgálatokat, illetve azokhoz időpontot egyeztethet. A betegirányító a betegeken kívül a nővérekkel, és az orvosokkal is kapcsolatot tart.

Ez a foglalkozás neked való lehet, ha…

…vonzó számodra az egészségügy, és jó érzéssel tölt el az, ha segíthetsz másokon, valamint ha szeretsz váratlan helyzeteket megoldani, és örömmel szervezel meg eseményeket. Ahhoz, hogy munkádat jól végezd, szükséged lesz a kollégákkal történő együttműködésre, és arra, hogy jól érezd magad emberek között, tudjál velük együtt dolgozni, figyelni rájuk, és segíteni nekik.  Mivel, a betegek sokszor ingerültek, türelmetlenek, fontos, hogy el tudd fogadni és meg tudd nyugtatni őket, valamint kezelni tudd a konfliktushelyzeteket.

Ha ezt a foglalkozást választod, akkor…

…le kell érettségizned egy gimnáziumban vagy – egészségügyi – szakközépiskolában, majd az egészségügyi asszisztens szakképesítést kell megszerezned.  

 

Milyen érdeklődési irányokkal kell rendelkezned?

  • Megvalósító
  • Irányító
  • Közösségi

Betegirányítóként fontos, hogy szívesen foglalkozz a megoldandó feladatokkal és a szervezéssel. Elengedhetetlen, hogy szívesen segíts másokon, hiszen a betegirányító kezeli a rendelőben felmerülő váratlan problémákat, és intézi a szakrendelésekre történő bejelentkezéseket, valamint szervezi az adminisztratív feladatokat. Váratlan helyzetben nélkülözhetetlen, hogy gyorsan átlásd a helyzetet, és képes legyél gyorsan cselekedni, esetleg másokat is bevonni a probléma megoldásába. Ilyen lehet például egy váratlan rosszullét vagy egy problémás beteg kezelése. Ezekhez szükséges az önállóság, ugyanakkor fontos, hogy szeress szervezett keretek között, utasítások, szabályok alapján dolgozni, hiszen az egészségügyi és szervezési szabályok betartása biztosítja az intézmény biztonságos és hatékony működését.  

Betegirányítóként milyen tulajdonságokra van szükséged?

Betegirányítóként akkor leszel sikeres, ha a betegek a segítségeddel könnyen eligazodnak a szakrendelőben, gyorsan és nyugodt környezetben kapják meg a megfelelő ellátást. Mivel munkád során folyamatos kapcsolatban vagy a betegekkel, orvosokkal, nővérekkel, így elengedhetetlen, hogy jól bánj az emberekkel, megtaláld velük a hangot, még akkor is, ha a beteg például türelmetlen, ideges. Ezek elérésére jó, ha a következő készségekkel, képességekkel rendelkezel:

  •      Felelősségtudat, hiszen ha törődsz a betegekkel, az növeli a biztonságérzetüket, és elégedettebbek lesznek.
  •      Önállóság, hogy váratlan helyzetekben gyors döntéseket tudj hozni.
  •      Kitartás, mivel a betegirányító folyamatosan emberek között dolgozik, munkája pedig alkalmanként egyhangú, fontos a türelmes, nyugodt magatartás.
  •      Tolerancia, hiszen sokféle emberrel találkozol, akikkel egyformán kedvesen és elfogadóan kell viselkedni.
  •      Kommunikációs képesség, hogy könnyen szót érts az emberekkel, akikkel folyamatosan kapcsolatban állsz.
  •      Konfliktuskezelés, stressztűrés, mivel a beteg emberek sokszor türelmetlenek, ingerültek, a betegirányítónak hatékonyan kell kezelnie az esetleg ebből adódó konfliktusokat.
Milyen egészségügyi követelményeket támaszt ez a foglalkozás?

A betegirányító szakma gyakorlásához támasztott egészségügyi követelmények az emberekkel történő kapcsolattartáshoz, a tartós ülő munkavégzéshez és az adminisztratív tevékenység végzéséhez kapcsolódnak:

  •      ép gerinc – az ülőmunka okozta megterhelés miatt;
  •      ép karok, kezek, ujjak – a számítógép használatához és az adminisztrációs feladatok végzéséhez;
  •      ép látás – hogy az adatok nyilvántartását és az adminisztrációt pontosan tudja végezni;
  •      ép hallás és ép beszéd – hogy zökkenőmentesen tudjon kommunikálni a betegekkel, kollegákkal és mindazokkal, akikkel a munkája során még kapcsolatba kerül.

 

Hallás-, látás- és mozgássérültek számára a munkahely akadálymentesítésével, valamint a munkakör részleges átszervezésével gyakorolható ez a foglalkozás.  

Mi jellemző a betegirányító munkájára?
Személyközpontú (75%)
(75 - 25)
Tárgyias (25%)
Kültéri helyszínen (0%)
(0 - 100)
Beltéri helyszínen (100%)
Végrehajtó (90%)
(90 - 10)
Irányító (10%)

Mit csinál a betegirányító?

A betegirányító végigkíséri a páciens útját a gyógyítás teljes folyamata során. Onnantól kezdve, hogy a beteg belép az épületbe, egészen addig, míg a szükséges kezelés, beavatkozás után elhagyja azt. Ezen időszak alatt főbb tevékenységei a következők:

  •      Fogadja, üdvözli a betegeket. Mivel a betegirányítóval találkoznak legelőször a páciensek, fontos, hogy mindig kedves, nyitott, segítőkész legyen. Udvarias kérdésekkel kideríti, mit szeretne a páciens, és ennek megfelelően tájékoztatást ad, vagy a megfelelő helyre irányítja.
  •      Adatot egyeztet, rögzít és információt ad. Felveszi a betegek adatait, ellenőrzi őket a számítógépes rendszerben, szükség esetén javítja vagy rögzíti az adatokat. A betegek kérdéseire választ ad, felvilágosítást ad az intézmény szolgáltatásairól. Ismerteti a kezelések, vizsgálatok helyét, idejét, alapinformációit.
  •      Időpontot egyeztet.  Amennyiben a beteg időpontra érkezett, ellenőrzi az időpontot és egyéb adatokat a rendszerben, valamint tájékoztatja a beteget a vizsgálat, kezelés pontos helyéről, módjáról. Ha a páciens időpontot szeretne foglalni egy vizsgálatra, a betegirányító feladata a vizsgálat időpontjának foglalása.
  •      Adminisztrációs feladatot lát el. Kiadja vagy átveszi a szükséges nyomtatványokat. Kezeli és tárolja az intézmény szakszerű működtetéséhez szükséges iratokat, kartonokat, egyéb dokumentumokat.
  •      Kezeli a telefonközpontot, számítógépes levelezést, adatrögzítést végez. Fogadja a bejövő hívásokat, telefonos felvilágosítást ad, üzeneteket vesz fel és ad át. Bizonyos adatokat, információkat számítógépen ellenőriz, rögzít. Kezeli a beérkező elektronikus leveleket.
  •      Kapcsolatot tart az egészségügyi személyzettel. Nővérekkel, orvosokkal helyszínt, időpontot egyeztet, tájékoztatást ad a betegek érkezéséről, segít a kollegák munkájának összehangolásában, szervezésében. 

Hogyan dolgozik?

Eszközök és anyagok

A betegirányító munkaeszközei a munka jellegéből adódóan leginkább a pontos adminisztrációt és a hatékony kommunikációt szolgálják:

  •        számítógép megfelelő programokkal, internetkapcsolattal;
  •        telefon;
  •        irodatechnikai eszközök: toll, papír, irattartók, fénymásoló, nyomtató, szkenner;
  •        formanyomtatványok.

Kivel találkozik munkája során?

Mivel a betegirányító a szakrendelő kommunikációs mozgatórugója, munkája során számos emberrel kapcsolatban áll:

  •      kollegáival;
  •      betegekkel;
  •      nővérekkel, ápolókkal;
  •      orvosokkal;
  •      a szakrendelő egyéb személyzetével, mint pl.: az irodai munkatársak, takarítók;
  •      a rendelő gyógyszer- és áruellátásáért felelős partnerekkel;
  •      hivatalos szervek képviselőivel.

Ezen kívül rendszeres kapcsolatban áll a rendelőintézet dolgozóihoz üzleti, üzemeltetési ügyben érkező személyekkel, valamint az orvoslátogatókkal, szerelőkkel és karbantartókkal.  

Hol végzi a munkáját?

A betegirányító jellemzően zárt térben, nagyobb helyiségben dolgozik. Ez leginkább a szakrendelőben kialakított recepció, fogadóhelyiség. Mivel munkája a betegek fogadásán kívül az orvosok, ápolók és a betegek közötti folyamatos kapcsolattartást, vagy egyéb, adminisztrációs tevékenységeket is magában foglal, előfordul, hogy a fogadóhelyiséget elhagyva a rendelőintézet egyéb részlegeiben – vizsgálók, irattár – van szükség a munkájára. 

Milyen munkaidőben dolgozik?

A betegirányító munkaidő-beosztása a szakrendelő nyitva tartásától függ, de jellemzően hétfőtől péntekig átlagosan heti 40 órát dolgozik. Mivel a szakrendelők akár kora reggeltől az esti órákig is nyitva vannak, előfordulhat, hogy váltakozó műszakban látja el feladatait, egyik nap kora reggeltől kora délutánig, másik nap késő délelőttől estig. 

Milyen nehézségek adódhatnak a munkavégzés során?

A betegirányító munkája során jellemzően a pultnál ülve, számítógép előtt fogadja az érkező betegeket, így a következő ártalmak, veszélyek érhetik:

  •      látáskárosodást, fejfájást okozhat a monitor előtt végzett munka, valamint a neonvilágítás;
  •      mozgásszervi panaszokat eredményezhet a tartós ülőmunka;
  •      a beteg emberekkel történő gyakori személyes találkozás miatt fokozottan ki van téve (vírusos, bakteriális) fertőzésveszélynek.

Baleseti lehetőséggel ennél a szakmánál nem kell számolni, de fontos a munka-, tűz- és környezetvédelmi előírások betartása.

A betegirányító többnyire ülő testhelyzetben történő szellemi munkát végez. A huzamos ülés következtében mozgásszervi panaszok előfordulhatnak.  A számítógép folyamatos használata a látás mellett, a kéz és az ujjak használatát igényli. A munka során a folyamatos figyelem és pontosság nagyon fontos, ráadásul egyszerre akár több dologra is figyelni kell, így a munka kifáradáshoz is vezethet. Feszültség forrása lehet a munkával járó felelősség, a folyamatos beszéd, valamint a szomorú, csalódott, ideges betegekkel való kapcsolattartás.

A fizikai és pszichikai nehézségek pihenéssel, kikapcsolódást jelentő szabadidős tevékenységekkel csökkenthetők. 

Milyen képzésben kell részt venned, ha ezt a pályát választod?

Szakképesítés neve és OKJ száma: Egészségügyi asszisztens (54 720 01)

A munkakör betöltéséhez legjellemzőbben az Egészségügyi asszisztens szakképesítés megszerzése szükséges, amelynek a megkezdéséhez először le kell érettségizned, valamint egy egészségügyi alkalmassági vizsgálaton is meg kell felelned. 

Az Egészségügyi asszisztens szakképesítést iskolai rendszerben, egészségügyi ágazati szakközépiskolában szerzett érettségit követően 1 év alatt, gimnáziumban, illetve más ágazatban szerzett érettségi után 2 év alatt szerezheted meg. A szakképesítést iskolarendszeren kívüli felnőttképzésben, tanfolyami keretek között is elvégezheted, ebben az esetben az óraszám 1400-1700 óra között változhat.

Ahhoz, hogy a betegirányító szakmához kapcsolódó összes alaptudást könnyen meg tudd tanulni, segít, ha otthonosan mozogsz a következő tantárgyakban:

  •      biológia-egészségtan – hogy ismerd az emberi szervezetet, annak működését, és megértsd a páciensek panaszait;
  •      környezetismeret – szintén az egészségügyi alapok elsajátítása érdekében;
  •      kommunikáció – magyar nyelv és irodalom – hogy biztosan és könnyedén szót érts a betegekkel és munkatársaiddal;
  •      informatika – a számítógép, és az adminisztrációs programok szakszerű és pontos kezelése végett.

Képzési Útvonal

Mennyi keres átlagosan egy Betegirányító?

Minimum 160 000 Ft - Maximum 210 000 Ft

A betegirányító átlagkeresete Magyarországon havi bruttó 176.000 Ft. A kereset, országos átlagot tekintve havi bruttó 160.000 és 210.000 Ft között mozog az életkortól, a szakmai tapasztalattól és attól függően, hogy hol és milyen típusú – állami vagy magán – intézményben dolgozik.

Mennyire könnyű elhelyezkedni?

A betegirányító munkakört betöltők iránt folyamatos a kereslet. Elkötelezettséggel, állandóan magas színvonalú teljesítménnyel, valamint a szakmához szükséges ismeretek, készségek, képességek fejlesztésével jók az esélyek az elhelyezkedéshez.  

Milyen lehetőségeid lesznek ezzel a foglalkozással? Milyen karrierút áll előtted?

A szakképesítéssel jellemzően járóbeteg szakrendelőkben, gondozókban lehet elhelyezkedni Általános vagy Egyéb asszisztens munkakörben, mint pl.: egészségügyi recepciós, éjszakai recepciós, kórházi recepciós.

Ha szakképesítésed birtokában e szakma területén szeretnél tovább tanulni, akkor ezt megteheted a felsőoktatási intézmények egészségtudományi karán.

Rokon foglalkozások

Ehhez a foglalkozáshoz hasonló, azonos érdeklődési területhez tartozó, egyéb foglalkozások:

Érdekességek

Tudod-e, miért fontos a betegek megfelelő tájékoztatása?

Természetesen mindenki, aki szolgáltatást vesz igénybe, szeretné tudni annak részleteit, hogy mikor, hol és mi fog történni vele. Fokozottan igaz ez az egészségügyi problémákkal küzdőkre. Betegség esetén az ember kiszolgáltatottnak, elveszettnek érzi magát, ami félelmet, idegességet okoz. A nyugalom és a bizalom kialakításának egyik legfontosabb eszköze a megfelelő tájékoztatás, azaz, hogy a beteg azt érezze, jó kezekben van. A beteggel történő kommunikáció során a betegirányító az első, aki ezt az érzést biztosítani tudja.

 

Szerinted, mit lehet tenni egy agresszív beteggel?

Sajnos gyakran előfordul, hogy kifejezetten agresszív beteg érkezik az orvosi rendelőbe. Ilyenkor természetesen felmerül a kérdés, hogy mi a leghatékonyabb módszer a probléma kezelésére. Nagyon fontos, hogy agresszióra agresszivitással válaszolni nem szabad. Az agresszív viselkedés leghatékonyabban a visszafogott, érzelemmentes viselkedéssel kezelhető. A legfontosabb feladat ilyenkor a fölösleges érzelmek kiiktatása a kommunikációból. A viselkedés megértése a helyzet sikeres kezelésének kulcsa lehet. Ha megértjük, mi áll a probléma hátterében, az megoldhatja a helyzetet.

Mit gondolsz, hány csontja van egy egészséges felnőtt embernek?

Születéskor az embernek 300 csontja van, ez a szám felnőttkorra 206-ra csökken. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy csontjaink eltűnnek, ahogy felnövünk. Az évek múlásával bizonyos csontjaink összenőnek, így az összenövés következtében az már egy csontnak számít. 40-50 éves korunk körül indul el az úgynevezett csontritkulási folyamat. Ez azt jelenti, hogy a csontok száma megmarad, de sűrűségük csökken, így könnyebben törnek el, illetve ezt követően lassabban is forrnak össze.

Szerinted mikor keletkezett az első, műtétre vonatkozó írásos emlék?

Az első műtétről szóló emlék eredete i. e. 3000-re tehető. Az egyiptomi Imhotepet tekintik az egyiptomi orvoslás megalapítójának, aki írásban örökítette meg a kor orvosi ismereteit, a gyógymódokat és műtéti leírásokat. A diagnózis, és a kezelések is fontos részét képezik írásának. Egyiptom mellett más országokban is igen fejlett volt az orvostudomány az időszámításunk előtti évszázadokban, többek között Indiában, Kínában, Mezopotámiában és Júdeában.

 

Munkaadók mondták

Tájékozódási lehetőségek

Ha szeretnél még többet megtudni a szakmáról: 

  •      Horváth: Egészségügyi alapismeretek. Nemzeti Munkaügyi Hivatal. 2013.
  •      Hornyák: Elsősegélynyújtás mindenkinek. Magyar Vöröskereszt. 2011.
  •      Moss: Az eredményes kommunikáció kézikönyve. Bagolyvár Könyvkiadó. 2008.

 

Honlapok, melyek segítenek neked a pályaválasztásban:

  •      www.palyaorientacio.munka.hu – a Nemzeti Pályaorientációs Portál honlapja: pálya-, szakmaválasztást segítő kérdőívekkel, keresőkkel, foglalkozásbemutató anyagokkal
  •      www.nive.hu – itt megtalálható a hatályos Országos Képzési Jegyzék és a szakképzésekhez tartozó Szakmai és Vizsgakövetelmények listája
  •      www.felvi.hu – az Országos Felsőoktatási Információs Központ honlapja
  •      www.eniskolam.hu
  •      www.szakmavilag.hu
  •      www.mileszel.hu

 

Kiadványok, melyek segítenek neked a pályaválasztásban:

  •      200 x szép szakma (MFPI 2010, letölthető kiadvány: http://www.fovpi.hu/palyavalasztas/kiadvanyok/200xszep_szakma)
  •      Felsőoktatási felvételi tájékoztató (Oktatási Minisztérium, Országos Felvételi Iroda) - évente megjelenő kiadvány
  •      Felvi Tájoló (Educatio Társadalmi Szolgáltató Kht.) - évente megjelenő kiadvány: felsőoktatási szakok bemutatása, pályaválasztási tesztek, tanácsok, felsőoktatási rangsorok

 

 

Mi jelenti a kihívást a munkában?

„A türelmetlen betegek néha komoly kihívások elé állítanak.” – mondja Márta, betegirányító. „Az egészségügyi problémával küszködő emberek gyakran türelmetlenek, idegesek, és mivel mi vagyunk az elsődleges kapcsolattartójuk, mielőtt a szakrendelésre eljutnának, gyakran beszélnek velünk ingerülten. A mi feladatunk, hogy a beteg kiszolgáltatottság érzéséből adódó feszültségét csökkentsük. Ezért hatalmas empátiára és toleranciára van szükség. A tapasztalatom az, hogy egy pár kedves szó, a megértés és a profi hozzáállás segít a kommunikációban, amit a betegek nagyon értékelnek.”