Tartsd velünk az irányt!

Pénzügyi nyilvántartó

Mit kell tudni a pénzügyi nyilvántartóról?

A pénzügyi nyilvántartóa pénzügyi vezető utasításait követve, önállóan vezeti a vállalkozás valamennyi pénzmozgással, illetve a pénzállomány változással összefüggő nyilvántartását. Közreműködik az egyes pénzügyi műveletek előkészítésében, lebonyolításában, elszámolásában pl. könyveli a gazdasági eseményeket, vezeti a pénzügyi nyilvántartásokat, valamint kezeli az ehhez kapcsolódó iratanyagokat.

Ez a foglalkozás neked való lehet, ha…

…érdekel egy vállalat pénzügyi rendszere, szeretsz számokkal foglalkozni, érdekelnek ezek összefüggései. Elengedhetetlen, hogy mindig felelősen végezzed feladataidat, jól tudj bánni a számokkal, mert a te számításaid és nyilvántartásaid alapján fognak a vállalat vezetői döntés hozni, például arról, hogy pályázzanak-e egy újabb munkára, vagy év végén osszanak-e jutalmat a munkatársaknak. A számokkal való munkavégzés, az elemzések elkészítése nagy kitartást és figyelmet fognak megkövetelni tőled.

Ha ezt a foglalkozást választod, akkor…

…az általános iskola elvégzését követően egy gimnáziumban vagy – közgazdasági – szakközépiskolában sikeresen kell érettségizned. Ezt követően kezdheted meg tanfolyami keretek között a pénzügyi-számviteli ügyintéző szakképzést. 

Milyen érdeklődési irányokkal kell rendelkezned?

  • Megvalósító
  • Tárgyias

A pénzügyi nyilvántartó munkát akkor fogod szeretni, ha fontos számodra, hogy jól meghatározott keretek között, pontos szabályok alapján – pl. majd a számviteli törvény, vagy a vállalkozás pénzügyi rendszere – végezhesd munkádat, előre meghatározott határidők és leírások segítségével. Jó, ha szívesen foglalkozol gyakorlati problémák megoldásával, aprólékos munka végzésével, mert például a vállalkozás különböző kiadásait és bevételeit majd nagy odafigyeléssel kell nyilvántartanod. Fontos tovább, hogy a számítógépet könnyedén használd, mert a legtöbb nyilvántartást elektronikusan kell majd vezetned. Ha örömöt okoz számodra, hogy munkád eredménye hamar látható, akkor mindennapi sikereket fogsz elérni e pálya választásával.

Pénzügyi nyilvántartóként milyen tulajdonságokra van szükséged?

Pénzügyi nyilvántartóként az eredményes munkavégzéshez elengedhetetlen, hogy alaposan ismerd a pénzügyi és számviteli szabályokat, és folyamatosan nyomon kövesd az azokban történő változásokat. Ezen túl hasznos, ha jó kommunikációs képességgel is rendelkezel, hogy a munkatársaktól hozzájussál a szükséges adatokhoz, tudjál majd velük információkat egyeztetni. A sikeres munkavégzéshez jó, ha az alábbi készségekkel és képességekkel rendelkezel:

  • Felelősségtudat, mert a hibás adatok vagy a törvények téves alkalmazása komoly anyagi következményekkel járhat a cég életében.
  • Kitartás, amire szükséged lesz az időszakonként monoton munka elvégzéséhez, a véletlenül elkövetett hiba megkereséséhez és kijavításához.
  • Figyelem, hogy a munkád során ne kerüljön sor hibás információ rögzítésére.
  • Önállóság, mivel egyedül kell majd a munkát elvégezned, így gyakran kell döntéseket hoznod.
  • Számolási képesség, amely alapját képezi a foglalkozásodnak, ésaz adminisztrációs munka elvégzéséhez is szükséges.
  • Digitális kompetencia, mert az adatok nyilvántartását és elemzését számítógépen végzed.
Milyen egészségügyi követelményeket támaszt ez a foglalkozás?

A pénzügyi nyilvántartóval szemben támasztott egészségügyi elvárások elsősorban a számítógépes munkavégzésből és a hosszú ideig, egy helyben folytatott tevékenység sajátosságaiból erednek:

  • jó látás – az adatok helyes rögzítéséhez szükséges;
  • ép kéz és ujjak – az irodai gépek kezeléséhez, nyilvántartások vezetéséhez;
  • figyelemösszpontosítás képessége – amivel csökkenthető a hibás adatok, rögzítések gyakorisága.

Mozgássérültek és hallássérültek számára is lehetővé válhat a pénzügyi nyilvántartó foglalkozás munkafeladatai jelentős részének elvégzése – pl. a munkakör átszervezésével, egyénre szabott módosításával, a munkakörnyezet akadálymentesítésével.

Mi jellemző a pénzügyi nyilvántartó munkájára?
Kültéri helyszínen (0%)
(0 - 100)
Beltéri helyszínen (100%)
Globális gondolkodásmód (40%)
(40 - 60)
Aprólékos megoldások (60%)
Végrehajtó (100%)
(100 - 0)
Irányító (0%)

Mit csinál a pénzügyi nyilvántartó?

A pénzügyi nyilvántartó a vállalkozás pénzügyi mozgásairól készít pontos elszámolásokat. Ehhez számítási, adatbeviteli és ellenőrzési feladatokat végez. Munkájának célja, hogy egybegyűjtse a pénzügyi adatokat, amelyeket majd felvezetnek a számviteli nyilvántartásokba – pl. mérleg, eredménykimutatatás –, így pontos adatok állnak majd rendelkezésre a vállalkozás vezetőinek, hogy a vállalkozás fejlesztéséről döntéseket hozzanak, pl. új gép vásárlása, dolgozóknak fizetésemelés. A következő tevékenységek tartoznak a feladatkörébe:

  • Előkészíti az adatokat az analitikus könyveléshez. Kontírozást végez, naplót vezet, időszak végén feladásokat készít.
  • Részt vesz az eredménykimutatás és a mérleg elkészítésében. Ehhez a meglévő adatokat ellenőrzi, valamint összesítő kimutatásokat készít.
  • Számítógépen rögzíti a pénzügyi adatokat. Az információkat számítógépen tárolja, így minden esetben visszakereshetővé, valamint elemzések készítésére is alkalmassá teszi azokat.
  • Ellenőrzési feladatokat lát el. Ellenőrzi a bevitt adatokat megfelelőség, matematikai pontosság, és megfelelő kódolás szempontjából.
  • Nyilvántartásokat állít össze. Összeállítja a pénzügyi mozgásokkal kapcsolatos jelentéseket és táblázatokat, amelyek szükségesek a nyereséggel és veszteséggel kapcsolatos elemzésekhez, pénzügyi döntések meghozatalához.
  • Ügyintézést előkészít. A pénz- és hitelműveletekkel kapcsolatos ügyintézés érdekében előkészíti a vezetője által bekért adatokat.

Hogyan dolgozik?

Eszközök és anyagok

A pénzügyi nyilvántartó egyik legfontosabb munkaeszköze a számítógép és a számítógéphez kapcsolódó eszközök – internet, megfelelő számviteli szoftverekkel. Ezen túl többek között az alábbi eszközöket használja:

  • irodatechnikai berendezések – nyomtató, szkenner;
  • kommunikációs eszközök – telefonok és levelezési rendszerek;
  • irodaszerek – íróeszközök, levélpapír, bélyegző, naptár;
  • iratkezelési eszközök – iratrendezőkre, mappákra, stb.

Tevékenysége során számos segédanyaggal dolgozik, például számlák és számlatömbök, valamint nyomtatványok – hivatalos bejelentésekhez, bevallásokhoz.

 

Kivel találkozik munkája során?

A pénzügyi nyilvántartó napi kapcsolatban áll a munkáját segítő munkatársaival, felettesével, valamint a cégen belüli egyes területek vezetőivel.

Munkahelyén kívüli személyekkel is folyamatos kapcsolatot tart:

  • ügyfelekkel;
  • hivatalos – állami – szervek képviselőivel – pl. Nemzeti Adó- és Vámhivatal – NAV.

Hol végzi a munkáját?

A pénzügyi nyilvántartó munkáját irodában végzi, jellemzően számítógép előtt ülve. A helyiség jellemzően jó megvilágítású, jó levegőjű. Munkája során – ha főnöke erre utasítást ad – az ügyintézés érdekében elmegy külső hatóságokhoz is, pl. NAV.

Milyen munkaidőben dolgozik?

A pénzügyi nyilvántartó munkaideje jellemzően napi 8 óra, hétfőtől péntekig. Amennyiben az a nyilvántartások, bevallások határidős beadásához szükséges, előfordulhat, hogy túlmunkában is dolgoznia kell a szakembernek.

Milyen nehézségek adódhatnak a munkavégzés során?

A pénzügyi nyilvántartó szakmában nem jellemzőek az egészségre ártalmas környezeti hatások. Az irodai munkavégzés komolyabb környezeti ártalommal nem jár, amire azonban mégis érdemes ügyelni:

  • esetleges fertőzésveszélyt jelenthet az iroda levegője, a légkondicionáló használata miatt;
  • az ülőmunkából fakadóan fennáll az ízületi bántalmak kialakulásának kockázata;
  • az irodai eszközök használatából apróbb sérülések keletkezhetnek.

Megfelelő odafigyeléssel, az ülőmunka adott időközönként történő, pár perces megszakításával, ezek a kockázatok csökkenthetők, kiküszöbölhetők.

A pénzügyi nyilvántartó munkájaszellemi igénybevételt jelent. Munkaidejének nagy részében tartós ülőmunkát végez, számítógép előtt. A jelentős időtartamú ülőmunka mozgásszervi panaszokat okozhat, előfordulhat derék- és hátfájdalom, valamint gerincpanasz. A monitor előtt töltött hosszabb idő a szemet és a fejet gyakran megerőlteti, és idővel látásromlást okozhat. További nehézséget jelenthet az állandó figyelemösszpontosítás, valamint a határidők gyakori szorítása.

A pénzügyi nyilvántartó számára a nehézségek okozta gondokkal szemben a munkaidőt követő, feltöltődést biztosító kikapcsolódás, sport tud segíteni.

Milyen képzésben kell részt venned, ha ezt a pályát választod?

Szakképesítés neve és OKJ száma: Pénzügyi-számviteli ügyintéző (54 344 01)

A munkakör betöltéséhez legjellemzőbben a Pénzügyi-számviteli ügyintéző szakképesítés megszerzése szükséges.

Ahhoz, hogy elkezdhessed a Pénzügyi-számviteli ügyintéző képzést, az általános iskola befejezését követően érettségizned kell gimnáziumban vagy – közgazdasági ágazati –szakközépiskolában. A képzés megkezdését megelőzően egy egészségügyi alkalmassági vizsgálaton kell megfelelned. Ezt követően kezdheted meg a képzést, a pénzügyi-számviteli ügyintéző szakképzést, amelynek hossza, közgazdaság szakközépiskolában megszerzett érettségit követően 1 év, más esetben 2 év.

Ahhoz, hogy a pénzügyi nyilvántartó munkához kapcsolódó összes alaptudást könnyen meg tudd tanulni, segít, ha otthonosan mozogsz a következő tantárgyakban:

  • matematika – a pénzügyi folyamatok kiszámításához, nyilvántartásához nyújt biztos alapot;
  • társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek – a pénzügyi és számviteli szabályok, rendeletek közötti eligazodást segíti;
  • informatika – a számítógép használatához szükséges.

Képzési Útvonal

Mennyi keres átlagosan egy Pénzügyi nyilvántartó?

Minimum 145 000 Ft - Maximum 186 000 Ft

A pénzügyi nyilvántartó átlagkeresete havi bruttó 175.000 Ft. Országos átlagot tekintve ez a kereseti sáv havi bruttó 145.000 és 186.000 Ft között mozog a szakember tapasztalatától, életkorától, a cégének nagyságától és az országban való elhelyezkedésétől függően.

Mennyire könnyű elhelyezkedni?

Az előrejelzések azt mutatják, hogy a munkaerőpiac szinte minden területén továbbra is szükség lesz pénzügyi nyilvántartást végző szakemberre. Ily módon – elsősorban közép- és nagyvállalatoknál – továbbra is jó lehetőségek lesznek az elhelyezkedésre. Annak érdekében, hogy az állásinterjúkon sikeresen helytálljon a szakember, javasolt a szakmai ismeretek, idegen nyelv és a szükséges informatikai tudás minél szélesebb körű és naprakész elsajátítása. 

Milyen lehetőségeid lesznek ezzel a foglalkozással? Milyen karrierút áll előtted?

Pénzügyi-számviteli ügyintéző szakképesítéssel jellemzően betöltheted majd a vállalati pénztáros, pénzügyi nyilvántartó, számlázási ügyintéző, számviteli adminisztrátor munkaköröket, de közel 30 további munkakörben is elhelyezkedhetsz.

A szakképesítéssel szerzett ismereteid elmélyítésére a felsőoktatásban is lehetőséged van – pl. Közgazdász tanári (MA) szakon – közgazdász tanár szakképzettség is szerezhető.

Rokon foglalkozások

Ehhez a foglalkozáshoz hasonló, azonos érdeklődési területhez tartozó, egyéb foglalkozások:

Érdekességek

Tudod-e, hogy mi a különbség az analitikus és szintetikus könyvelés között?

Egy cég életének minden napján számtalan gazdasági cselekmény történik. Vevői és beszállítói számlák, adók, hitelek törlesztése, stb. Ezekről a pénzmozgásokról bizonylat készül, és ezeket a bizonylatokat rögzíti a könyvelés. Első körben analitikus, azaz aprólékos, részletes könyvelés készül. Itt a számlákon szereplő majd minden adat bekerül a rögzített adatbázisba, cégre, összegre, dátumra visszakereshetően. Ezt követően ezen adatok egy része átkerülnek a szintetikus, azaz összegző, egységbe ötvöző könyvelésbe, ahol az adott gazdasági esemény jellemző adatait és értékét rögzítik.

Szerinted mit jelent az alvó cég kifejezés?

Egy céget általában valamilyen konkrét tevékenységre alapítanak. Hibás piaci felmérés vagy változó piaci viszonyok esetében megtörténhet, hogy a tevékenység, amivel a cég foglalkozott, vagy a termék, amit termelt, továbbiakban nem, vagy csak vesztességgel végezhető, illetve adható el. Ilyenkor a cég vezetése számára három lehetőség kínálkozik. Lehet, hogy más célt keresnek a cégnek, meg is szüntethetik a céget, vagy, és ez a harmadik lehetőség: csak a tevékenységet szüntetik meg, és alvócégként kivárják a jobb időket. A döntésben szerepet játszhat, hogy egy alvó cégnek is vannak költségei, amiket fizetni kell.

Tudod, hogy mi az a likviditás?

A likviditás folyamatos fizetőképességet jelent. Egy cég likviditása nagyon fontos tulajdonság, mert az biztosítja, hogy hónapról hónapra tudja törleszteni a hiteleit, a dolgozók béreit ki tudja fizetni, az esedékes adók és járulékok befizetésére is van pénze, valamint a vásárolt áruk és szolgáltatások számláit is képes kiegyenlíteni. A likviditási mutató a rövid- és hosszúlejáratú kötelezettségek állományát viszonyítja a vállalat forgóeszköz állományához, azaz a likviditás a vállalkozás fizetőképességét mutatja.

Szerinted mire szolgál a cégek éves beszámolási kötelezettsége?

Egy cég életében évente egyszer összesítenie kell az éves eredményeit – ez az alkalom a törvény által előírt és tartalmában meghatározott éves beszámolási kötelezettség. A vállalat köteles a jövedelmi, vagyoni és pénzügyi helyzetéről könyvvezetésével bizonylatolt beszámolót készíteni és azt a felügyeletét ellátó hatóságnak benyújtani. Ez a beszámoló úgy a hatóságnak, mint a cég tulajdonosainak és partnereinek fontos információt ad a cég helyzetéről. 

Mit gondolsz, mi a pénz funkciója?

Kezdetben volt az árucsere: mondjuk egy kőbalta egy birkát ért. Ahogy egyre több lett az áru, a csereviszonyok átláthatatlanná váltak: ha valaki egy kőbaltát dárdára akart cserélni, de akinek a balta kellett, annak csak birkája volt, már három fél kellett volna a cseréhez. A hagyomány szerint a föníciaiak találták fel a pénzt. Ezzel leegyszerűsödött a dolog: a kőbaltáért pénzt kapott annak tulajdonosa, és azt eltette a ládafiába, aztán amikor szüksége volt rá, megvette a dárdát. Mára a pénznek elszámolási, felhalmozási, világpénz funkciója is létezik.

Munkaadók mondták

Tájékozódási lehetőségek

Ha szeretnél még többet megtudni a szakmáról:

 

Honlapok, melyek segítenek neked a pályaválasztásban:

 

Kiadványok, melyek segítenek neked a pályaválasztásban:

 

Mi jelenti a kihívást a munkában?

„Bárki, bármit is mond, nem könnyű a munkám! Igaz, nem szakadok meg a cipeléstől, de egész nap a monitort bámulni sem könnyű feladat. Amit oda felviszek, annak az utolsó karakterig pontosnak kell lennie, különben a program vagy nem érti, vagy félreérti a bevitt adatot. Az utóbbi a nagyobb gond, mert aztán napokig kereshetjük a hibát. Márpedig év végi záráskor, a nagy hajrában be-becsúszik egy tévedés. Na, de amikor vége, és elkészült a zárómérleg, az nem kis megkönnyebbülés – az egész éves munkánk megkoronázása!” - mondta Mária, pénzügyi nyilvántartó.