Tartsd velünk az irányt!

Fitness edző

Mit kell tudni a fitness edzőről?

A fitness edző dolgozhat kisebb vagy nagyobb mozgásstúdiókban, edzőtermekben, ahol naponta egy vagy több csoportos órát tart. Feladata, hogy változatos csoportos foglalkozást tartson egy adott típusú mozgásforma (pl. aerobik, TRX, spinning, alakformáló) szerint. Különös figyelemmel kell lennie a csoport életkorára és edzettségére, hogy minden vendég végig tudja követni az feladatokat. Speciális igények esetén, személyi edzést is tarthat. Az egyéni órák a fitness-terem konditermi részén zajlanak, a futógépek, súlyzók és erősítő gépek között.

Ez a foglalkozás neked való lehet, ha…

…érdekel a sport világa, jó fizikai erőben vagy, és szívesen töltöd mozgással akár az egész napodat. Jól fogod magad érezni a munka során, ha szívesen vagy emberek között, örömmel foglalkozol velük és segíted őket céljaik elérésében. Jó, ha képes vagy kreatívan kitalálni például egy óramenetet, mozdulatsorokat, illetve azokhoz szívesen használsz eszközöket, például súlyzót vagy step padot.

Ha ezt a foglalkozást választod, akkor…

…az érettségi megszerzését követően a Fitness-wellness instruktor szakképzést kell elvégezned, amit sport ágazati szakközépiskolában szerezhetsz meg.

Milyen érdeklődési irányokkal kell rendelkezned?

  • Alkotó
  • Közösségi
  • Tárgyias

Fitness edzőként elengedhetetlen, hogy szeress kreatívan kitalálni dolgokat, hiszen az edzésterveket, csoportos foglalkozásokat változatosan kell majd kialakítanod. Munkád során segítesz más embereknek, hogy egészségesebben éljenek – ez is fontos szempont lehet a szakma választásakor. A fitness edzők eltérő eszközökkel dolgoznak (pl. súlyzók, gumilabda, ugrókötél, spinning gép, jóga matrac, stb.), így fontos, hogy ezek használata ne okozzon problémát számodra.

Fitness edzőként milyen tulajdonságokra van szükséged?

A fitness edzőnek ahhoz, hogy jó szakember legyen, egyrészt jó fizikummal kell bírnia, másrészt ismernie kell az egészséges életmóddal kapcsolatos új irányzatokat is.

Ha ezt a foglalkozást választod, munkád során együtt kell működnöd a vendégekkel, a többi fitness edzővel és a mozgásstúdió vezetőivel. Jó, ha fitness edzőként a következő tulajdonságokkal rendelkezel:

·           Fizikai erőnlét. Jól kell tűrnöd a fizikai fáradtságot, akár a hajnalban kelést és a késő esti sportolást, illetve izmaid aktív igénybevételét.

·           Önállóság. Képesnek kell lenned önállóan megtartani egy aerobik órát, vagy egy személyi edzést.

·           Szervezőképesség, hogy össze tud állítani különböző órák felépítését és biztosítani tudd, hogy azon kellő számú résztvevő meg is jelenjen.

·           Kreativitás. Az általad kitalált gyakorlatsorban új és eredeti ötleteket is használj.

·           Kommunikációs képesség. Az edzések megszervezésénél és az órák tartása során fontos, hogy megismerd a vendégek igényeit és a későbbiekben rájuk tud szabni az edzéstervet.

·           Idegen nyelvi kommunikáció. A külföldi vendégeknek tartott edzés tartása során leginkább az angol nyelv ismerete lehet előnyös.

 

Fontos, hogy mindig jól ápolt, jó megjelenésű legyél, hiszen a vendégek ez alapján is nyilvánítanak véleményt az általad tartott edzésről. 

Milyen egészségügyi követelményeket támaszt ez a foglalkozás?

A fitness edzők munkájuk nagy részét mozgással töltik. Ily módon elvárás:

  • ép végtagok, a gyakorlatsorok bemutatásához;
  • egészséges szív- és keringési rendszer, az egymás után tartandó órák során szükséges állóképességhez;
  • egészséges bőr, a sok izzadás bírásához.

 

A szakmával foglalkozhatnak a látásukban enyhén korlátozott emberek (pl. kontaktlencsét viselők) és azok a hallássérültek is, akik jó beszédértést biztosító hallókészülékkel rendelkeznek.

Mi jellemző a fitness edző munkájára?
Személyközpontú (80%)
(80 - 20)
Tárgyias (20%)
Gyakorlatias (70%)
(70 - 30)
Gondolatokra irányuló (30%)
Végrehajtó (40%)
(40 - 60)
Irányító (60%)

Mit csinál a fitness edző?

A fitness edző órákat tart fitness-termekben, vagy szállodák wellness részlegén, uszodákban, szabadidőközpontokban, illetve tornatermekben. A fitness edző azonban a sport tanításán túl más feladatokat is ellát. Egyrészt szem előtt tartja a vendégei igényeit, és gyakran ad egészséges életmóddal kapcsolatos tanácsokat is. A fitness edző gyakran ajánlja, értékesíti a fitness-terem szolgáltatásait vagy akár ügyfélszolgálati feladatokat is végez. Ezek során az alábbi a tevékenységek tartoznak a feladatai közé:

·           Sporttevékenységet szervez. A fitness edző kialakítja az általa tartandó óra típusát, annak rendszerességét, illetve az óráját népszerűsíti, hogy azon minél többen részt vegyenek.

·           Biztosítja, hogy az edzésen minden sporteszköz a teremben legyen. A csoportos órákon labdákkal, kézi súlyzókkal, kötelekkel folyik az edzés, ezért ezeknek is ott kell lennie az órákon, annyi számban, hogy mindenkinek jusson belőle.

·           Útmutatást ad az eszközök használatához. Akár egy fitness-teremben vagy egy szállodában teremedzőként tevékenykedsz, folyamatosan figyelemmel kell kísérned a vendégek sportolását és szükség esetén segítséget kell nyújtani a gépek használatában.

·           Csoportos órákat tart. A csoportos órák számos fajtáját ismeri, de általában egy fajtára (pl. aerobik) szakosodik, s ebben képezi magát tovább.

·           Egészséges életmódra nevel. Vendégei igényeire alapozva tanácsokat ad a sportolás, az egészséges táplálkozás témájában.

Hogyan dolgozik?

Eszközök és anyagok

A fitness edző többek között a testnevelési órákról ismert eszközöket használja foglalkozások során:

  • szőnyeg, polifoam szivacs;
  • labdák, súlyzók, step pad, gumikötelek, gumiszalagok, karika, rúd;
  • bokasúlyzók, kézi súlyzók;
  • futópad, ellipszis tréner, bokszzsák, TRX függő kötél;
  • erősítő gépek.

 

A fitness edzőnek sok sportruházata van, melyeket a jól ápoltság, az előnyös kinézet és nem utolsó sorban egészségi szempontok alapján gyakran cserél.

Kivel találkozik munkája során?

A fitness edző elsősorban a vendégeivel áll kapcsolatban, akik megjelennek az óráján. Ezen túl kapcsolatot tart:

  • kollégákkal, illetve más edzőkkel;
  • potenciális résztvevőkkel rendezvények, hirdetések útján;
  • az edzőterem vezetőivel, a recepcióssal.

Hol végzi a munkáját?

A fitness edző az edzőteremben, mozgásstúdiókban dolgozik, azonban az is előfordulhat, hogy uszodában tevékenykedik, vagy valamely szállodában, üdülő- vagy pihenőhelyen. Esetenként a szabadban, pl. sportpályákon tartja az edzést.

Milyen munkaidőben dolgozik?

A munkaidő jellemzően a mozgásstúdió nyitvatartási idejéhez igazodik, heti – hétfőtől vasárnapig tartó – 40 órás munkavégzéssel. A különböző csoportos órákat (fitness, aerobic, úszás) nagyon gyakran korán reggel, illetve iskolaidőn túl, az esti órákban kell megtartani, valamint számos sportrendezvény hétvégi elfoglaltsággal is jár.

Milyen nehézségek adódhatnak a munkavégzés során?

A fitness edző munkájára nem jellemzőek a veszélyes helyzetek,azonban néhány dologra érdemes odafigyelnie:

  • a fertőzésveszély lehetősége a légkondicionált helyiségben töltött hosszú idő, valamint a vendégekkel történő folyamatos érintkezés miatt;
  • egészségre ártalmas tényező az időjárás változása. A fitness edzőnek időjárástól függően érdemes felszerelkeznie – pl. esős időben vízhatlan sportruházat – mivel számos sportrendezvény, vagy edzés a szabadban történik.

 

A veszélyek elkerülése érdekében a munka során nagyon fontos az egészségügyi és higiénés előírások betartása. Továbbá, pl. influenza védőoltással csökkenthető a fertőzések kockázata.

A fitness edző elsősorban közepesen nehézfizikai munkát végez, de az órákon bemutatott gyakorlatsorok kitalálása, megjegyzése szellemimunkát is jelent.

Fizikai fáradtsággal járhat a folyamatos mozgás, a több műszakos és a hétvégi munkavégzés, így fontos arra figyelni, hogy jusson idő a pihenésre és a kikapcsolódásra.

Milyen képzésben kell részt venned, ha ezt a pályát választod?

Szakképesítés neve és OKJ száma: Fitness-wellness instruktor (54 813 01)

A képzés megkezdéséhez először is le kell érettségizned, illetve egy egészségügyi alkalmassági vizsgálaton is meg kell felelned.

A munkakör betöltéséhez legjellemzőbben a Fitness-wellness instruktor emeltszintű szakképesítést kell megszerezned, ami sport ágazati szakközépiskolában 1 év alatt szerezhető meg, gimnáziumban, illetve más ágazatban szerzett érettségi után 2 év alatt.

Fontos, hogy aki a fitness edzői munkakört szeretne betölteni, otthonosan mozogjon az alábbi tantárgyak területén:

  • testnevelés, sport, a jó fizikai erőnléthez;
  • a biológia-egészségtan, az emberi test működéséhez;
  • tánc és mozgás, a különféle mozgásformák ismeretéhez.

Képzési Útvonal

Mennyi keres átlagosan egy Fitness edző?

Minimum 125 000 Ft - Maximum 161 000 Ft

A fitness edzők országos havi bruttó átlagkeresete 141.000 Ft, ami életkortól, tapasztalattól, és a munkavégzés mennyiségétől, helyétől függően 125.000-161.000 Ft között mozoghat.

Mennyire könnyű elhelyezkedni?

A foglalkozás iránti kereslet körében csekély mértékben túlkínálat állapítható meg a munkaerő-piacon. Jellemzően a 20-30 évesek és a már 15-20 év tapasztalattal rendelkező fitness edzők munkáját értékelik a legtöbbre, a szakmán belül ők keresnek a legjobban. Azok, akik komolyabb hírnévre tesznek szert, az átlagkereset többszörösét keresik meg. Az egyéni edzések tartása is plusz pénzt jelent az edző számára.

Milyen lehetőségeid lesznek ezzel a foglalkozással? Milyen karrierút áll előtted?

A fitness edzői végzettséggel tarthatsz csoportos-, vagy egyéni órákat. Mozgásstúdiókban, szállodák fitness termében helyezkedhetsz el alkalmazottként, vagy saját stúdiót vezetve. A szakképesítés tág mozgásteret ad, hiszen a lakosság fogékony lett a testmozgásra, és a fitness termek száma nő, többféle mozgásformával bővül a kínálat. Tarthatsz egyféle órát, s abban mélyítheted el a tudásodat, vagy folyamatosan új és alternatív órákkal kísérletezhetsz.

Rokon foglalkozások

Ehhez a foglalkozáshoz hasonló, azonos érdeklődési területhez tartozó, egyéb foglalkozások:

Érdekességek

Tudod-e, hogy milyen alternatív órákat tart a fitness edző?

Napjainkban egyre több ember törődik az egészégével és fedezi fel a mozgás örömét. Alternatív órák– pl. gerinctorna, jóga, pilates, bodyart – alatt azokat a mozgásfajtákat értjük, melyek során a cél a napi munka által okozott fáradtság levezetése, a feszültség oldása. Ilyenkor a mozgáson túl a sportolók a lelkükre is figyelnek. Az edző által diktált ütemre lélegzik be és fújják ki a levegőt, melynek nyugtató hatása van.

Szerinted miért használ edzőkesztyűt a fitness edző?

A fitness-teremben történő edzés sokat kell emelgetni kézi súlyzókat vagy súlyokat, illetve a saját test megtartásával végzett feladatok során is bemelegszik a kézfej, izzadni kezd a tenyér. Az edzőkesztyű, amely több méretben létezik, a csúszástól védi meg viselőjét, illetve arra is szolgál, hogy ne szenvedjen komolyabb sérülést a sportoló keze, ne sebesedjen ki a bőre.

Tudod-e, hogy mitől lesz izomlázunk?

Az izomláz pár órával a testmozgás után jelentkezik, leginkább nagy megterhelések és edzetlen izmok esetén fellépő fájdalom. Az izomláz okozója az izmokban felgyülemlett tejsav, amely oxigénhiányos állapotban keletkezik, amikor az izom elegendő oxigén híján a tápanyagokat tejsavvá tudja lebontani. Az izomláz ellen jót tesz a szaunázás, illetve az újabb mozgás, a ráedzés. 

Szerinted a gyógytorna hogyan segíti a sportolót?

A gyógytorna az egyes műtéteket követően segít a gyógyulásban, de akár gerincproblémák és ízületi fájdalmak esetén is megoldást kínálhat. Gyakran alkalmazzák mozgásszervi megbetegedések kezelésére is. A gyógytorna célja, hogy speciális gyakorlatokat alkalmazva a megbetegedett testrész funkcióját helyreállítsák. Izomerősítő és nyújtó gyakorlatokkal segítik a könnyebb mozgást, a testrész mozgatását.

Tudod-e, hogy mire használjuk a pulzusmérő órát?

A pulzusmérés jelentősége azok számára fontos, akik rendszeresen mozognak, és valamilyen célt akarnak elérni. A megvalósítása érdekében szükséges a terhelés nehézségének folyamatos nyomon követése. A terhelést pedig legegyszerűbben a szívritmuson keresztül lehet nyomon követni, azaz a pulzusmérő órák adnak visszajelzést arról, hogy a szívünk milyen gyorsan ver, azaz hogyan bírjuk az adott terhelést. A nyugalmi pulzus értéke 72 körül van, míg a legintenzívebb körülbelül 160-180 percenként – életkortól függően.  

Munkaadók mondták

Tájékozódási lehetőségek

Ha szeretnél még többet megtudni a szakmáról:

  • www.mfsz.hu – Magyar Fitnesz és Egészségfejlesztési Szövetség
  • www.fitnesz.lap.hu - magyar fitness edzők honlapjai
  • Tánczos Zoltán: A fitness és személyi edzés alapjai. Gabbiano Kiadó. 2012.

 

Honlapok, melyek segítenek neked a pályaválasztásban:

 

Kiadványok, melyek segítenek neked a pályaválasztásban:

  • 200 x szép szakma (MFPI 2010, letölthető kiadvány: http://www.fovpi.hu/palyavalasztas/kiadvanyok/200xszep_szakma)
  • Felsőoktatási felvételi tájékoztató (Oktatási Minisztérium, Országos Felvételi Iroda) - évente megjelenő kiadvány
  • Felvi Tájoló (Educatio Társadalmi Szolgáltató Kht.) - évente megjelenő kiadvány: felsőoktatási szakok bemutatása, pályaválasztási tesztek, tanácsok, felsőoktatási rangsorok

 

Mi jelenti a kihívást a munkában?

Közel 15 éve vagyok aerobik-oktató, és elmondhatom magamról, hogy a mai napig ugyanolyan lelkesedéssel járok órákat tartani. Engem az motivál, hogy látom az óra végén a fáradt, de mosolygós arcokat. Ugyanakkor a lusta emberekkel nem tudok mit kezdeni, nem tudom megérteni, hogy az emberek egy része miért nem figyel oda jobban magára. Én a vendégeim részére gyakran személyre szabottan is tanácsolom, hogy az általam tartott óra mellé még milyen sportot válasszanak. A legnagyobb kihívást az jelenti, hogy lépést tartsak a korral, mindig újabb és újabb irányzatok ütik fel a fejüket, s nekem is muszáj behozni új elemeket az órába, hogy ne legyen unalmas a mozgás. Azt veszem észre, hogy az eddigi dinamikus órákat felváltják az erősítő edzések." – vallott munkájáról Attila, fitness edző