Tartsd velünk az irányt!

Logisztikai ügyintéző

Mit kell tudni a logisztikai ügyintézőről?

A logisztikai ügyintéző az őt foglalkoztató vállalat (pl. termelő vállalat, feldolgozó üzem, kereskedelmi vállalkozás) működéséhez szükséges anyagbeszerzési és mozgatási feladatokat intézi. Biztosítja a szükséges alapanyagokat, nyersanyagokat, eszközöket, berendezéseket, ezek cégen belüli elosztását, valamint szervezi a kész termékek vásárlókhoz történő szállítását. Támogatja a logisztikai vezető munkáját, elvégzi a munkához kötődő adminisztrációs feladatokat, mint például a vevői rendelések kezelése, számlák, szállítási papírok kiállítása. Munkája nagyon fontos részét képezi a kollegákkal, vevőkkel és partnerekkel történő kapcsolattartás.

Ez a foglalkozás neked való lehet, ha…

… szereted a felelősségteljes, pontos feladatvégzést, és örömmel tölt el, ha megszervezheted magad és mások munkáját. Ahhoz, hogy a feladatokat ellásd, szükséged lesz más cégekkel, személyekkel történő együttműködésre, aminek egyik nélkülözhetetlen eszköze a kitűnő kommunikációs képesség, hogy elérd a gördülékeny együttműködést. Emellett jól kell bánnod a számítógéppel, mivel a munka nagy része adminisztrációs jellegű, melyet jellemzően számítógépen kell végezned.

Ha ezt a foglalkozást választod, akkor…

… az általános iskola után először le kell érettségizned egy gimnáziumban vagy – kereskedelmi – szakközépiskolában. Ezt követően a Logisztikai ügyintéző szakképesítést kell megszerezned iskolai szakképzésben.

Milyen érdeklődési irányokkal kell rendelkezned?

  • Irányító
  • Tárgyias
  • Megvalósító

Logisztikai ügyintézőként fontos, hogy szeresd az olyan helyzeteket, ahol sok a megoldandó feladat, és szívesen oldasz meg gyakorlati problémákat, hiszen a feladatok mentén – vevői kapcsolattartás, beszerzés, szállítás – gyakran történhetnek majd váratlan helyzetek, amire azonnal reagálnod kell majd. Gondolj csak egy alapanyag hiány miatt történő gyártás leállásra, miközben a vevő várja az árut. A munka azt is megkívánja, hogy szeress szabályok, utasítások alapján dolgozni, mert pontos pénzügyi, kereskedelmi és vámszabályokat kell majd betartanod. Fontos lesz, hogy tudj önállóan dolgozni, mert sokszor kell majd egyedül döntést hoznod. Ugyanakkor jó, ha örömödet leled mások mozgósításában, motiválásában is, hiszen számos szakemberrel kell együtt dolgoznod, munkájukat koordinálni.

Logisztikai ügyintézőként milyen tulajdonságokra van szükséged?

Logisztikai ügyintézőként akkor leszel sikeres, ha a megrendelt árut megfelelő időben, mennyiségben és minőségben kapja meg az ügyfél és úgy érzi majd, hogy az ügyintézés teljes menete és a céggel történő kapcsolattartás is sikeres volt. Ennek elérésére jó, ha a következő tulajdonságokkal rendelkezel:

 

  • Probléma megoldási képesség, hiszen a munka során rendszeresen adódnak majd váratlan helyzetek, problémák, amiket gyorsan, és eredményesen kell kezelned, legyen az egy technikai probléma (például hibás gép miatti gyártásleállás), vagy a váratlan időjárási viszonyok miatti késés.
  • Szervezőképesség, mert fő feladatod az áruforgalom megszervezése, a logisztikai folyamatok összehangolása lesz.
  • Önállóság, amikor sokszor gyorsan, egyedül kell döntéseket hoznod, megtalálni a legmegfelelőbb megoldást.
  • Kommunikációs képesség, mert folyamatosan tartod majd a kapcsolatot a beszállítókkal, vevőkkel, munkatársakkal, hatóságokkal;
  • Csapatmunka, mivel a hatékony munkához a megbízóval, saját kollegáiddal, az üzleti partnerekkel és a hatóságokkal történő együttműködés is elengedhetetlen.
  •  

A konfliktuskezelés és stressztűrés a munkából adódó feszültség és az esetleges problémák miatti nézeteltérések kezelésében segít. Mindezek mellett, mivel a logisztikai ügyintéző feladatai nagy részét számítógépen végzi, nélkülözhetetlen a digitális kompetencia. Az idegen nyelvi kommunikáció a nemzetközi logisztikai feladatok lebonyolítása, és a külföldi partnerekkel történő kapcsolattartás során fontos.

Milyen egészségügyi követelményeket támaszt ez a foglalkozás?

A logisztikai ügyintéző szakma gyakorlásához a szakemberrel szemben támasztott egészségügyi követelmények az emberekkel történő kommunikációhoz és a tartós ülőmunka végzéséhez kapcsolódnak:

  • ép mozgásrendszer – mivel időnként állással, járással járó munkatevékenységet végez, mint pl. a szállítmányok ellenőrzése vagy a leltározás;
  • gerinc épsége – a tartós ülőmunka miatt;
  • ép karok, kezek, és ujjak – a számítógép használatához, a papírok rendezéséhez;
  • ép látás – a számítógép használatához, adminisztrációs feladatok végzéséhez;
  • ép hallás és tiszta beszéd – a megbízókkal, kollegákkal történő kommunikációhoz.

A foglalkozás egyes tevékenységei látás-, hallássérültek által is elvégezhetők. Fontos, hogy a sérülés típusának megfelelő segítséget használhasson az illető, pl. megfelelő szemüveget, hallókészüléket, vagy egyes feladatokat át tudjon adni munkatársainak.

Mi jellemző a logisztikai ügyintéző munkájára?
Személyközpontú (30%)
(30 - 70)
Tárgyias (70%)
Kültéri helyszínen (10%)
(10 - 90)
Beltéri helyszínen (90%)
Gyakorlatias (83%)
(83 - 17)
Gondolatokra irányuló (17%)

Mit csinál a logisztikai ügyintéző?

A logisztikai ügyintéző a cég logisztikai és értékesítés támogatási tevékenységében vesz aktívan részt. Szervezi, és felügyeli az árubeszerzést és árumozgást, kapcsolatot tart az ügyfelekkel és beszállítókkal. Használja a cég számítógépes rendszerét, a logisztikai folyamatokat, tevékenységét itt dokumentálja.  Ehhez kapcsolódó feladatai:

  • Részt vesz a termelés- és készlettervezési folyamatokban. A vevői igények és a logisztikai lehetőségek alapján visszajelzést ad a tervezésért felelős kollegáknak. A gyártási és értékesítési tervek alapján végzi az alapanyag- és árubeszerzést.
  • Ajánlatokat kér, anyagot, eszközt rendel. A beszállítóktól árajánlatokat kér alapanyagokra, termékekre, és szolgáltatásokra, azokat értékeli, majd javaslatát felettese elé terjeszti. Jóváhagyás esetén megrendeli a szükséges termékeket.
  • Kezeli a vevői rendeléseket, felügyeli a gyártást és a szállítást. Hozzá érkeznek be a vevői megrendelések, amiket továbbít a gyáraknak, raktáraknak, illetve visszaigazolást küld a vevőknek a várható szállítási időpontról és egyéb kondíciókról. Megbizonyosodik arról, hogy az ügyfél a visszaigazolt időpontban kapta-e meg a megrendelt terméket.
  • Elvégzi a raktári tevékenységhez szükséges feladatokat. Kezeli a raktári informatikai rendszereket, abban rögzíti az árubeszerzéssel és árumozgatással kapcsolatos adatokat, mint például egy új termék bevételezése.
  • Adminisztrációs feladatot lát el. Kialakítja és folyamatosan ellenőrzi a vevő-, ügyfél-, és szállítói adatbázisokat. Munkáiról is adatbázist vezet, meghatározott időközönként kimutatást készít, támogatja a döntéshozatalt. A szerződéseket, ajánlatokat lefűzi, elkészíti a szükséges nyomtatványokat (fuvarlevél, számla, vámpapírok, egyéb engedélyek).
  • Reklamációt kezel. Esetleges vevői elégedetlenség, vagy egyéb kár esetén kezeli a megrendelői reklamációkat.
  • Kapcsolatot tart a hatóságokkal. A logisztikai szabályozásnak, törvényeknek megfelelően a hatóságok részére jelentéseket készít, engedélyeket kér – például behajtási engedélyigénylés, vagy a szállítmányok adatainak lejelentése az adóhatóság felé.

Hogyan dolgozik?

Eszközök és anyagok

A logisztikai ügyintéző a logisztikai folyamatok szervezéséhez és adminisztrációjához, valamint a kommunikációhoz kapcsolódó eszközökkel dolgozik.

  • számítógép megfelelő programokkal, internetkapcsolattal;
  • dokumentumok: formanyomtatványok, szerződések;
  • kézikönyvek: jogszabályok, szállítmányozási kézikönyvek, útmutatók;
  • irodatechnikai eszközök: toll, papír, fénymásoló, nyomtató, szkenner, számológép;
  • telefon, mobiltelefon, fax.

Kivel találkozik munkája során?

A logisztikai ügyintéző munkája miatt szerteágazó kapcsolati hálóval rendelkezik. Közvetlen vezetője és kollegái mellett munkája során kapcsolatban áll:

  • megrendelőkkel, ügyfelekkel;
  • logisztikai (szállítmányozási, fuvarozó) cégek képviselőivel;
  • fuvarosokkal, raktári alkalmazottakkal;
  • hivatalos szervek képviselőivel.

Ezen kívül rendszeresen együttműködik a beszállítókkal, akiktől a munkához szükséges anyagokat, eszközöket szerzi be. Kapcsolatban áll szakmai érdekképviseleti szervekkel is.

Hol végzi a munkáját?

A logisztikai ügyintéző jellemzően irodában dolgozik. A partnerekkel, ügyfelekkel történő személyes találkozások helyszíne is jellemzően saját, vagy ügyfele irodája. Esetenként előfordulhat, hogy a hatóságoknál személyes ügyintézésre van szükség, ez külső helyszínen, de szintén zárt térben történik.

Milyen munkaidőben dolgozik?

A logisztikai ügyintéző jellemzően hétfőtől péntekig napi 8 órát dolgozik, de a munkaidő beosztása az őt alkalmazó cég munkarendjétől függ. Bizonyos esetekben előfordulhat, hogy hétvégi, vagy esti munkavégzés is szükséges lehet – jellemzően telefonos ügyelet formájában.

Milyen nehézségek adódhatnak a munkavégzés során?

A logisztikai ügyintéző esetében egészségre közvetlenül ártalmas környezeti tényezők nincsenek, ugyanakkor meg kell említeni, hogy:

  • látáskárosodást, fejfájást okozhat a monitor előtt végzett munka;
  • mozgásszervi panaszokat eredményezhet a tartós ülő munka;
  • az emberekkel történő személyes találkozások miatt fokozottan ki van téve (vírusos, bakteriális) fertőzésveszélynek.

A munka- és balesetvédelmi előírások betartásával ezek a veszélyek csökkenthetők, elkerülhetők.

A logisztikai ügyintéző többnyire ülő testhelyzetben történő könnyű fizikai megterheléssel járó, szellemi munkát végez. A fizikai megterhelést leginkább a számítógép előtt végzett ülőmunka, és a számítógép használata jelenti. Munkája állandó figyelemösszpontosítást követel meg. Gyakran a határidők szorításában kell teljesítenie, anyagi felelősség terhe mellett, ami szellemi, lelki igénybevételt jelent. Fáradtságot okozhat a fokozott figyelem, a pontos munkavégzés, valamint az, hogy egyidejűleg több dologra is kell figyelni. A pénzügyi és szakmai felelősség, valamint a folyamatos kommunikáció is stressz forrása lehet. 

A lelki, szellemi nehézségek pihenéssel, kikapcsolódást jelentő szabadidős tevékenységekkel csökkenthetők.

Milyen képzésben kell részt venned, ha ezt a pályát választod?

Szakképesítés neve és OKJ száma: Logisztikai ügyintéző (54 345 01)

A munkakör betöltéséhez legjellemzőbben a logisztikai ügyintéző szakképesítés megszerzése szükséges. Ahhoz, hogy ezt a képzést megkezdhesd, először le kell érettségizned egy gimnáziumban vagy – kereskedelmi – szakközépiskolában. A logisztikai ügyintéző szakképesítés iskolai rendszerű szakképzésben, kereskedelem ágazati szakközépiskolában letett érettségi után 1 év alatt, gimnáziumban, illetve más ágazatban szerzett érettségi után 2 év alatt szerezhető meg.

Ahhoz, hogy a logisztikai szakmához kapcsolódó összes alaptudást könnyen meg tudd tanulni, segít, ha otthonosan mozogsz a következő tantárgyakban:

  • társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek – a jogszabályok ismeretéhez, és a gazdasági összefüggések megértéséhez;
  • földrajz – a szállítási lehetőségek felismerése érdekében;
  • matematika – a számítási feladatok elvégzése, árajánlatok készítése, a kereskedelmi, forgalmi mutatók és költségek megértése során szükséges.

Képzési Útvonal

Mennyi keres átlagosan egy Logisztikai ügyintéző?

Minimum 170 000 Ft - Maximum 340 000 Ft

A logisztikai ügyintéző átlagkeresete havi bruttó 258.000 Ft. Az országos átlagot tekintve ez a kereseti sáv havi bruttó 170.000 Ft és 340.000 Ft között mozog, ami az elmúlt években nem mutatott jelentősebb változást. A kereset függ az életkortól, szakmai tapasztalattól, attól, hogy mely régióban dolgozik, illetve nagyban befolyásolja, hogy milyen típusú, méretű, forgalmú cégnél dolgozik.

Mennyire könnyű elhelyezkedni?

A logisztika egy folyamatosan fejlődő, változó iparág, amire a kereskedelmi ügyletek számának növekedésével és az áruforgalom területi terjeszkedésével mindenképp szükség van. Ezért a foglalkozás iránti kereslet a gazdasági fejlődés növekedése esetén enyhe növekedést fog mutatni, melynek során főként a kiemelkedő teljesítményt nyújtó szakemberek elhelyezkedési esélyei javulnak. Éppen ezért a szakmai tapasztalatok minél szélesebb körben történő megszerzése, a munkakört érintő trendek követése, valamint az idegen nyelvek ismerete egyre inkább elvárás az állások elnyeréséhez.

Milyen lehetőségeid lesznek ezzel a foglalkozással? Milyen karrierút áll előtted?

A logisztikai ügyintéző munkakörben logisztikai tevékenységeket tervez, lebonyolít, támogatja a logisztikai rendszerrel kapcsolatos vezetői munkát. Jellemzően az alábbi munkakörökbe várják szívesen:

  • Anyag logisztikus;
  • Anyaggazdálkodó, anyagbeszerző;
  • Beszerző;
  • Készletfelügyelő;
  • Logisztikai ügyintéző;
  • Árufuvarozói ügyintéző;
  • Fuvarozási ügyintéző;
  • Szállítmányozási ügyintéző;
  • Fuvarbonyolító;
  • Fuvarszervező.

Aki szakmai tudását szeretné tovább mélyíteni, annak egy felsőoktatási intézmény nemzetközi gazdálkodás alapszakán van rá lehetősége.

Rokon foglalkozások

Ehhez a foglalkozáshoz hasonló, azonos érdeklődési területhez tartozó, egyéb foglalkozások:

Érdekességek

Szerinted miért fontos a termékek megfelelő csomagolása?

A csomagolást először is a termék jellemzőinek megfelelően kell kiválasztani – gondoljunk csak a törékeny termékekre. Emellett figyelembe kell venni azt is, hogy mennyi ideig, és milyen módon fogjuk szállítani, mekkora sérülés veszélynek, milyen hőmérsékletnek, nedvességnek van kitéve az áru a szállítás során. Fontos, hogy figyeljünk a biztonságra is, tehát, hogy a csomag megfelelően le legyen zárva, és ne lehessen nyomtalanul kinyitni. Van azonban még egy tényező: ha egy terméket túl nagy dobozba csomagolunk, a doboz nagy része üres marad. Ha a szállítmány nagy része levegő, az a legkevésbé sem nevezhető költséghatékonynak.

Gondoltad volna, hogy olykor még a gyári hibás termékek megsemmisítése is a logisztikai ügyintéző feladata?

A logisztikai tevékenység egyes cégeknél egy-egy területre összpontosul, míg mások a logisztikai feladatok széles skáláját végzik. A logisztika foglalkozik az áru, vagy alapanyag beszerzésétől a raktározáson át egészen a vevőig történő szállításig, sőt még az esetleges utólagos reklamációkezelést is a logisztikus szakemberek intézik. A logisztika fő területei: beszerzés, alapanyag ellátás, csomagolás, elosztás, készletgazdálkodás, raktározás, szállítás, anyagmozgatás, rendelés feldolgozás, visszáru kezelés, selejtezés.

Mit gondolsz, mennyi utast fogadott 2014-ben a Dubai Nemzetközi repülőtér?

A Dubai Nemzetközi repülőtér 71 millió fős 2014-es forgalmával elérte maximális kapacitását. Mivel a jelenlegi repülőtér már nem alkalmas további bővítésre, a város másik repülőterének jelentős fejlesztését tervezik, mely akár évi 120 millió utas kiszolgálását is lehetővé tenné. Gondoljunk csak bele, mekkora feladat egy ilyen reptéróriás logisztikai folyamatainak megtervezése, irányítása, kivitelezése! A nagy forgalmú repülőtereken óramű postossággal kell, hogy működjön a csomagszállítás, az utasok beszállítása, a repülőgépek előkészítése, ellátása üzemanyaggal és az utasok kényelmét szolgáló felszerelésekkel, mint a tisztálkodó szerek, takarók, élelmiszerek. Komoly logisztikai csapatok dolgoznak a nap 24 órájában, hogy minden olajozottan működjön.

Hallottál már a Gigalinerekről?

A Gigalinerek 25 méternél is hosszabb, akár 44 tonnás óriáskamionok. Jelenleg még nincsenek forgalomban, egyelőre Németországban tesztelik őket. A teszt várhatóan 2016-ig tart majd. Az újgenerációs kamionok előnye, hogy másfélszer több rakomány fér el bennük, mint a hagyományos kamionokban, így használatukkal csökkennének a fuvarozási költségek. Ráadásul, mivel így kevesebb kamion használatára lenne szükség a közutakon, a károsanyag-kibocsátás mértéke is csökkenne használatukkal.

Munkaadók mondták

Tájékozódási lehetőségek

Ha szeretnél még többet megtudni a szakmáról:

  • www.mle.hu – Magyar Logisztikai Egyesület
  • www.logisztika.com- Logisztikai Portál
  • Dr. Nyakasné Tátrai: Szállítmányozás I-II., Magyar Közlekedési Kiadó, 2002.

 

Honlapok, melyek segítenek neked a pályaválasztásban:

  • www.palyaorientacio.munka.hu – a Nemzeti Pályaorientációs Portál honlapja: pálya-, szakmaválasztást segítő kérdőívekkel, keresőkkel, foglalkozás-bemutató anyagokkal
  • www.nive.hu – itt megtalálható a hatályos Országos Képzési Jegyzék és a szakképzésekhez tartozó Szakmai és Vizsgakövetelmények listája
  • www.felvi.hu – az Országos Felsőoktatási Információs Központ honlapja: információ a felsőoktatási szakokról, intézményekről
  • www.eniskolam.hu
  • www.szakmavilag.hu
  • www.mileszel.hu

 

Kiadványok, melyek segítenek neked a pályaválasztásban:

  • Felsőoktatási felvételi tájékoztató (Oktatási Minisztérium, Országos Felvételi Iroda) - Évente megjelenő kiadvány
  • Felvi Tájoló (Educatio Társadalmi Szolgáltató Kht.) - Évente megjelenő kiadvány: felsőoktatási szakok bemutatása, pályaválasztási tesztek, tanácsok, felsőoktatási rangsorok

 

Mi jelenti a kihívást a munkában?

„Nagyon szeretem a munkámban, hogy változatos, nincs két egyforma nap. Egy-egy új feladat megoldása óriási sikerélmény, ugyanakkor épp ez az, ami sokszor a kihívást is jelenti. Mivel a logisztikai folyamat igazi csapatmunka, több résztvevő, több cég folyamatainak összefonódása, ezért ha valahol probléma adódik, az hatással van mindenki más munkájára, ami végül súlyos problémákhoz vezethet. Ilyen egy késve érkezett alapanyag szállítmány, ami felborítja a gyártási folyamatot, vagy egy jármű meghibásodása. Fontos ilyenkor, hogy a problémát időben észleljük, és gyors, mindenki számára kedvező megoldást találjuk. Ehhez persze a szakmai ismeretek és a jó szervezőkészség mellett szükséges a partnerekkel ápolt jó kapcsolat is.” – mesélt munkájáról Éva, logisztikai ügyintéző.