Tartsd velünk az irányt!

Biztosítási ügynök, ügyintéző

Mit kell tudni a biztosítási ügynök, ügyintézőről?

A biztosítási ügynök, ügyintéző biztosítási, kockázatkezelési és pénzügyi tanácsokat ad. Biztosítási és pénzügyi kérdésekről beszélget az ügyfeleivel, hogy megértse, mire szeretnének biztosítást kötni, vagy milyen pénzügyi befektetést szeretnének kötni. Amikor ez megtörtént, különböző megoldási javaslatokat kínál nekik, például többféle lehetőséget kínál egy lakásbiztosításra. Fontos, hogy megértse ügyfeleit, ezért munkájában nagy hangsúlyt kell, hogy fektessen a jó ügyfélkapcsolatra.

Ez a foglalkozás neked való lehet, ha…

…fontos számodra, hogy önállóan dolgozhass, alakíthasd az időbeosztásodat és hozhass egyedül döntéseket. Jó, ha szeretsz emberekkel beszélgetni, problémáik megoldásában segíteni, tanácsot adni. Élvezni fogod, ha örömöt okoz, hogy tevékenységedet jól behatárolt keretek között végezheted, és biztonságot jelent, hogy pontosan tudod, mi a dolgod, például tisztában vagy azzal, hogy adott biztosítás milyen esetekben jó, és annak megkötéséhez mely lapokat kell kitölteni, az ügyféllel aláíratni.

Ha ezt a foglalkozást választod, akkor…

…az általános iskola után először le kell érettségizned egy gimnáziumban vagy szakközépiskolában, majd meg kell szerezned a Pénzügyi termékértékesítő szakképesítést. Ennek birtokában kezdheted meg a Biztosítási tanácsadó emelt szintű szakképesítés-ráépülést, amellyel ezt a munkakört betöltheted.

Milyen érdeklődési irányokkal kell rendelkezned?

  • Irányító
  • Megvalósító

Biztosítási ügynök, ügyintézőként fontos, hogy olyan egyéniség legyél, aki képes kötetlenebb keretek között végezni a munkáját. Ez azt jelenti, hogy a munkádban nagyobb önállósággal és több döntési lehetőséggel rendelkezel, például te oszthatod be, hogy mikor dolgozol és mikor nem. Fontos, hogy mindezek ellenére ne zavarjon, ha a munkád bizonyos feltételeit mások határozzák meg helyetted, azaz a keretek adottak lesznek. Például a szerződések és biztosítási feltételek nem változtathatók.  Ha örömöt okoz, hogy jól behatárolt felelősségi körrel dolgozhatsz, élvezni fogod ezt a tevékenységet.

Biztosítási ügynök, ügyintézőként milyen tulajdonságokra van szükséged?

A biztosítási ügynök, ügyintéző akkor tudja jól végezni munkáját, ha pontos, precíz, és jól tud figyelni másokra. Ez azért fontos, mert meg kell értenie az ügyfelek igényeit ahhoz, hogy jó biztosítást vagy befektetési lehetőséget tudjon ajánlani nekik. Ehhez jó, ha a következő tulajdonságokkal rendelkezel:

  •       Felelősségtudat, hiszen a hozzád fordulók számára komoly tétje van az általad adott ajánlatoknak, mivel a te munkádon múlik, hogy pénzügyileg jól járjanak;
  •       Kommunikációs képesség, mert munkád során folyamatosan tájékoztatod majd az ügyfeleidet egyes biztosítások előnyeiről, hátrányairól;
  •       Önállóság, ami a szükséges információk beszerzéséhez, törvényi szabályozások értelmezéséhez és betartásához elengedhetetlen;
  •       Figyelem, hogy képes legyél hosszabb időn át egy adott tevékenységre vagy az ügyfélre figyelni;
  •       Kitartás, tekintettel arra, hogy nem biztos, hogy minden ügyféltalálkozó során üzlet is köttetik.

A munkatársakkal, vezetőkkel, partnerekkel való kapcsolattartás során elvárás az igényes, ápolt megjelenés, a bizalom megteremtése érdekében. 

Milyen egészségügyi követelményeket támaszt ez a foglalkozás?

A munka elvégzéséhez szükséges követelmények elsősorban az ügyfelekkel való kapcsolattartáshoz, valamint az adatrögzítéshez, számítások elvégzéséhez kapcsolódnak:

  •       tiszta beszéd – ahhoz, hogy például jól és érthetően el tudja magyarázni az ajánlat részleteit;
  •       ép hallás – mivel meg kell érteni az ügyfeleket;
  •       jó látás, színlátás, teljes látótér, térlátás – mivel számítógépes képernyő előtt és papír alapú, apró betűs adatbázisokkal is sokat dolgozik;
  •       ép karok és ujjak – a számítógépes munkához szükséges.

Hallás-, látás- és mozgássérültek a sérülés típusának megfelelően, gyógyászati segédeszközök használatával elláthatják ezt a munkakört.  

Mi jellemző a biztosítási ügynök, ügyintéző munkájára?
Csoportos (0%)
(0 - 100)
Önálló (100%)
Kültéri helyszínen (0%)
(0 - 100)
Beltéri helyszínen (100%)
Végrehajtó (20%)
(20 - 80)
Irányító (80%)

Mit csinál a biztosítási ügynök, ügyintéző?

A biztosítási ügynök, ügyintéző legfontosabb feladata a tanácsadás, a termékek bemutatása, ajánlása, a szerződéskötés. Ennek keretein belül az alábbi részfeladatokat végzi:

  •       Felkeresi és tájékoztatja ügyfeleit a különböző biztosítási formákról. Az ügyfelek által megadott helyen, személyes találkozó keretein belül ad tájékoztatást, válaszol az ügyfelek kérdéseire.
  •       Felméri a biztosítási szükségleteket. Meghallgatja az ügyfelek igényeit, kérdéseket tesz fel annak érdekében, hogy pontosan meghatározza a szükséges biztosítás részleteit.
  •       Meghatározza a biztosítási kockázat típusát és mértékét. Az ügyfelétől kapott információk alapján szakmailag értelmezi az ügyféltől hallottakat: a biztosítási kockázatot – mekkora a valószínűsége egy balesetbiztosítás esetén, hogy az adott sérülés bekövetkezik – beárazza, és mindezt a szerződésbe foglalja.
  •       Ajánlatot tesz. A korábban megszerzett információk alapján összeállítja az ügyfél számára a személyre szabott ajánlatot, és annak részleteiről tájékoztatja az ügyfelet.
  •       Biztosítási szolgáltatást értékesít. Az elfogadott ajánlat alapján kiszámolja a biztosítás havi, negyedéves vagy éves díját, és értékesíti a szolgáltatást, például egy lakásbiztosítást, vagy egy befektetést.
  •       Szerződést köt. Előkészíti a szerződést, megköti azt, és pl. a biztosító adatbázisába rögzíti a szerződés részleteit.
  •       Kapcsolatot tart ügyfeleivel. A szerződés megkötésén túl is nyomon követi ügyfelei igényeit, kapcsolatot tart, szükség esetén további ajánlatokat tesz.

Hogyan dolgozik?

Eszközök és anyagok

A biztosítási ügynök, ügyintéző által alkalmazott eszközök elsősorban a különböző ügyféligények kielégítését szolgálják:

  •       számítógép (személyi számítógép vagy laptop) internetkapcsolattal és irodai, illetve pénzügyi szoftverekkel;
  •       irodatechnikai eszközök: nyomtató, fénymásoló, telefon;
  •       törvényi szabályozások és eljárásrendek.

Ezeken túl használ jegyzet készítéséhez szükséges hagyományos irodai eszközöket, pl. toll, ceruza, papír, valamint irodai tároláshoz szükséges kellékeket, többek között iratlefűzőket, iktató szekrényeket. Bélyegzőkkel hitelesíti a megfelelő nyomtatványokat, szerződéssablonokat.

Kivel találkozik munkája során?

A biztosítási ügynök, ügyintéző munkavégzése során elsődlegesen ügyfeleivel tart kapcsolatot, de tevékenységeinek egyes fázisaiban együtt kell működnie még az alábbi személyekkel is:

  •     munkatársakkal;
  •     feletteseivel;
  •     partnercégek alkalmazottaival;
  •     banki ügyintézőkkel.

Hol végzi a munkáját?

A biztosítási ügynök, ügyintéző munkaidejét részben megbeszéléseken, részben utazással tölti. Munkahelye rendszerint az iroda, valamint az ügyfelek által meghatározott külső helyszínek. Amennyiben üzletkötői tevékenységet lát el, munkája több utazással jár. Saját vállalkozás vezetése esetén munkáját elsősorban az ügyfelekkel való találkozókra kijelölt helyszíneken végzi. Egyéni vagy kisvállalkozás esetén elképzelhető, hogy saját irodával nem is rendelkezik.

Milyen munkaidőben dolgozik?

A biztosítási ügynök, ügyintéző munkaideje kötetlen. Jellemzően heti 40 órát dolgozik hétfőtől péntekig. Mivel munkaideje sok esetben igazodik az ügyfelek szabadidejéhez, ezért a munka végzése nagy rugalmasságot igényel. A biztosítási ügynök, ügyintéző gyakran dolgozik akkor, mikor ügyfelei szabadidejüket töltik, azaz a szokásos hivatali munkaidő után, illetve esetenként akár hétvégén, munkaszüneti napokon is. Munkáját önállóan osztja be.

Milyen nehézségek adódhatnak a munkavégzés során?

A munkavégzés során a szervezetet különféle ártalmak, veszélyek érhetik:

  •       fertőzések előfordulásával számolni kell az ügyfelekkel való személyes találkozások, valamint a pénzzel való mindennapos érintkezés miatt;
  •       baleseti veszélyforrások lehetnek a közlekedésből eredő kockázatok, ezért fokozottan ügyelni kell a megfontolt, szabályos közlekedésre;
  •       fizikai ártalmat jelenthet a képernyő előtt huzamosabb ideig végzett munka, amely elsősorban a szemet és a végtagokat, a gerincet terhelheti.

A biztosítási ügynök, ügyintéző munkaidejének jelentős hányadában ülve, részben állva végez szellemi munkát. Ennek hatására a gerinc, karok, kezek, ujjak fokozott igénybevételnek vannak kitéve. A munka fokozott lelki megterheléssel is jár. Folyamatos, jó koncentrációs képességet igényel, mert például a szerződések kitöltése egyhangú lehet, mégis nagyon pontosan, precízen kell elvégezni. Jó kommunikációs készséget és konfliktuskezelési képességet követel meg, hiszen sokat és sokféle emberrel kell beszélgetni úgy, hogy a legjobb ajánlatot tudd adni, ami meggyőzi majd az érdeklődőt. Jelentős szervezési, egyeztetési munkát kell végezni, amihez fontos, hogy rugalmas légy az időbeosztást illetően, és képes legyél alkalmazkodni az ügyfelekhez.

Fontos figyelni arra, hogy jusson idő a fizikai pihenésre és a szellemi feltöltődésre egyaránt, mert így kerülhetők el a munka jellegéből származó nehézségek.

 

Milyen képzésben kell részt venned, ha ezt a pályát választod?

Szakképesítés neve és OKJ száma: Biztosítási tanácsadó (55 343 01)

Ahhoz, hogy biztosítási ügynök, ügyintézőként dolgozhass, gimnáziumi vagy szakközépiskolai érettségit követően el kell végezned például a Pénzügyi termékértékesítő (bank, befektetés, biztosítás) szakképzést, és utána kezdheted el a Biztosítási tanácsadó szakképzést tanfolyami keretek között. A tanfolyam óraszáma 220 és 340 óra között változhat. A képzés 70%-ában elméleti oktatás folyik az elméleti képzőhelyen, 30%-ában pedig gyakorlati ismereteket sajátíthatsz el.

A biztosítási ügynök, ügyintéző munkához kapcsolódó ismeretek könnyed elsajátításához fontos az alábbi tantárgyakban való jártasság:

  •       társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek – a törvényi szabályozások és a gazdasági összefüggések jobb megértéséhez;
  •       kommunikáció – magyar nyelv és irodalom az ügyfelekkel való sikeres tárgyalások érdekében.

Képzési Útvonal

Mennyi keres átlagosan egy Biztosítási ügynök, ügyintéző?

Minimum 244 000 Ft - Maximum 274 000 Ft

A biztosítási ügynök, ügyintéző havi bruttó átlagkeresete 254.000 Ft, és tapasztalattól függően, országos átlagot tekintve 244.000 Ft és 274.000 Ft között mozog. Ha saját vállalkozásban dolgozik, akkor keresete ettől eltérhet. 

Mennyire könnyű elhelyezkedni?

A jól képzett, sokoldalú tudással, esetleg nyelvismerettel is rendelkező biztosítási ügynökök, ügyintézők elhelyezkedési esélyei mind a biztosítási, mind a pénzügyi területeken jók. Tekintettel arra, hogy a biztosítási ügynök, ügyintéző foglalkozás igen népszerű, sokan választják ezt a munkát, ennek következtében a munkaerőpiacon való elhelyezkedés alaposabb felkészülést, adott területekre specializálódott ismereteket igényelhet.

Milyen lehetőségeid lesznek ezzel a foglalkozással? Milyen karrierút áll előtted?

A szakképesítés birtokában több munkakör betöltésére nyílik lehetőség, például:

  •       pénzügyi ügyintéző;
  •       társadalombiztosítási és segélyezési hatósági ügyintéző;
  •       könyvelő (analitikus);
  •       biztosítási szaktanácsadó;
  •       biztosítási tanácsadó;
  •       független biztosításközvetítő;
  •       függő biztosításközvetítő.

A szakmához kapcsolódó ismeretek elmélyítésére lehetőség van a felsőoktatásban is, pl. a pénzügyi vagy számviteli karokon.

Rokon foglalkozások

Ehhez a foglalkozáshoz hasonló, azonos érdeklődési területhez tartozó, egyéb foglalkozások:

Érdekességek

Tudtad-e, hogy létezik online biztosítási múzeum?

A Biztosítási Múzeum egy egyedi non-profit kezdeményezés a hazai internetes piacon, amely korszakokra bontva próbálja bemutatni az egyes időszakokra jellemző magyarországi biztosítási piacot. A Múzeum az adott korszakok bemutatását korabeli, archív anyagok és történelmi leiratok segítségével végzi. Ezek a részvények, kötvények, plakátok, üzleti levelezések, reklámhordozók, a múzeum sajátos tárgyai.

Mit gondolsz, milyen káresetektől tartanak az emberek legjobban Magyarországon?

Egy nemrég végzett felmérés szerint a káresetek közül hazánk lakossága leginkább a betörésektől fél, utána a tűzesetek és az időjárás okozta károk következnek a rettegéslistán. A statisztikai adatok azonban azt mutatják, hogy nem ezeknek kellene félelmeink középpontjában állniuk. A valóságban a tolvajoknál, lángnyelveknél és villámoknál jóval kevésbé félelmetes, de nem kevés kellemetlenséget okozó leggyakoribb kár a csőtörés.

 

Mit gondolsz, mik lehetnek a legextrémebb biztosítási esetek?

Egy szélsőséges eset során, Szilveszter este történt, hogy a házigazda szerette volna kibontani a pezsgőt, ám az üveg a drót levétele után felrobbant a kezében. Bár személyi sérülés nem történt, a pezsgő a szoba egész berendezését beborította, így az étkezőasztal mellett függő, több mint 10 millió forint értékű festményt is. Próbálták letörölni a pezsgőt a képről, ám a vizes alapú festék elmaszatolódott, ez pedig jelentős anyagi és felbecsülhetetlen eszmei kárt okozott a tulajdonosoknak.

Tudod-e, hogy mikor alakult az első magyar biztosító?

Az első magyar biztosító az 1843-ban alakult Jégverés Elleni Kölcsönös Biztosító Egyesület volt, de 1857-ben már működött az Első Magyar Általános Biztosító Társaság, a századfordulóra pedig mintegy 50 hazai és külföldi biztosító tevékenykedett Magyarországon. A II. világháborút követően, 1948-ban került sor a biztosítótársaságok állami érdekeltséggé nyilvánítására, majd megalakult az Állami Biztosító, mely állami monopóliumként működött 1986. július 1-ig, a Hungária Biztosító megalakulásáig. 

Ismered a világ egyik legnagyobb biztosítási csalás elméletét?

Az egyik legvitatottabb biztosítási csalás elmélet az 1912-ben elsüllyedt Titanic nevéhez fűződik. Eszerint az egész baleset egy rosszul sikerült biztosítási csalás, melyet a White Star társaság eszelt ki. A korábban súlyosan megsérült Olympic nevű hajójukban előidézett kárt az okozó brit haditengerészet nem fizette ki, ezért a Titanicra kötöttek nagy összegű biztosítást. Ám helyette a rendbe hozott Olympicot süllyesztették el. Az elmélet támogatói bizonyítékokkal is alátámasztják elgondolásukat.

 

Tájékozódási lehetőségek

Ha szeretnél még többet megtudni a szakmáról:

  •       www.mabisz.hu – Magyar Biztosítók Szövetsége
  •       www.mabusz.hu – Magyarországi Banki és Biztosítási Ügynökök Szövetsége (MABÜSZ)
  •       Tamás: A biztosításügy története Magyarországon, Sangrey Kft., 2013.

Honlapok, melyek segítenek neked a pályaválasztásban:

  •       www.palyaorientacio.munka.hu  – a Nemzeti Pályaorientációs Portál honlapja: pálya-, szakmaválasztást segítő kérdőívekkel, keresőkkel, foglalkozásbemutató anyagokkal
  •       www.nive.hu  – itt megtalálható a hatályos Országos Képzési Jegyzék és a szakképzésekhez tartozó Szakmai és Vizsgakövetelmények listája
  •       www.felvi.hu – az Országos Felsőoktatási Információs Központ honlapja: információ a felsőoktatási szakokról, intézményekről
  •       www.eniskolam.hu
  •       www.szakmavilag.hu
  •       www.mileszel.hu

Kiadványok, melyek segítenek neked a pályaválasztásban:

  •       200 x szép szakma (MFPI 2010, letölthető kiadvány: http://www.fovpi.hu/palyavalasztas/kiadvanyok/200xszep_szakma)
  •       Felsőoktatási felvételi tájékoztató (Oktatási Minisztérium, Országos Felvételi Iroda) - évente megjelenő kiadvány
  •       Felvi Tájoló (Educatio Társadalmi Szolgáltató Kht.) - évente megjelenő kiadvány: felsőoktatási szakok bemutatása, pályaválasztási tesztek, tanácsok, felsőoktatási rangsorok

 

Mi jelenti a kihívást a munkában?

Béla, aki önálló biztosítási ügynök, így válaszolt kérdésünkre: „Ma már mindenkinek szüksége van biztosításra. Lakás, autó, utazás, számtalan életterület, ahol nélkülözhetetlen a biztosítás megkötése. Mivel a kínálat hatalmas a piacon, az ügyfelek nagyon hálásak a tevékenységemért. Megszabadítom őket a keresgélés és utánajárás terheitől, és az előzetes beszélgetéseink alapján mindig személyre szabott ajánlattal állok elő. Nemcsak időt, hanem pénzt is spórolok nekik – hiszen egyáltalán nem mindegy, mennyit fizetnek egy-egy biztosításért –, felhívom a figyelmüket a számukra előnyös konstrukciókra is. Szeretem a munkámban, hogy ennyire változatos, és hogy segítek vele az embereknek.”